Τρίτη 5 Αυγούστου 2008

«Βούλιαξε» ο τουρισμός

Χαμηλά οι πληρότητες για την εποχή σε Κυκλάδες και Κρήτη. Φθηνότερες χώρες προτιμούν οι ξένοι, ενώ οι Ελληνες έχουν περιορίσει λόγω της ακρίβειας τις διακοπές τους «E» 5/

«Μαύρες μέρες» για τον ελληνικό τουρισμό. Η κίνηση σε πολλούς τουριστικούς προορισμούς είναι πεσμένη σε σχέση με πέρυσι και οι τουριστικοί επιχειρηματίες αναπολούν τις παλιές καλές μέρες με τις πληρότητες του 100%. Φέτος, τόσο στις Κυκλάδες, όσο και στην Κρήτη -που θεωρείται η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού- τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο.


«Βούλιαξε» ο τουρισμός

Οι Ελληνες έχουν περιορίσει δραστικά τις μετακινήσεις τους, ενώ οι Ευρωπαίοι προτιμούν να επισκεφθούν «δολαριακούς» προορισμούς (π.χ. Αίγυπτο, Τουρκία, Τυνησία κ.λπ.), καθώς το κόστος διακοπών είναι σχεδόν το μισό.

Οπως λέει στο «Εθνος» ο επιχειρηματίας κ. Μιλτιάδης Καράτζης, πρόεδρος της εισηγμένης εταιρείας Καράτζης ΑΕ (δραστηριοποιείται στον βιομηχανικό και ξενοδοχειακό κλάδο) και μέλος στο ΔΣ του ΣΕΤΕ: «Ο τουρισμός στην Κρήτη είναι κάτω σε σχέση με πέρυσι, ενώ περιορισμένα θα είναι και τα τουριστικά έσοδα και αυτό είναι το χειρότερο». Σύμφωνα με τον κ. Καράτζη, οι βασικές αιτίες της πτώσης στις αφίξεις είναι:

  • Η κρίση που πλήττει Ευρώπη και ΗΠΑ.
  • Οι ανταγωνίστριες χώρες που μας «κλέβουν» μερίδια.
  • Η έλλειψη υποδομών σε αεροδρόμια, λιμάνια.

Μάλιστα, όπως λέει, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου δεν μπορεί, λόγω έλλειψης πάρκινγκ αεροσκαφών, να δεχθεί περισσότερα τσάρτερ.

Γραφειοκρατία

Παράλληλα οι τουριστικές επενδύσεις στη χώρα μας, όταν καταφέρουν να ξεπεράσουν τις συμπληγάδες της γραφειοκρατίας και να υλοποιηθούν, χρειάζονται χρόνια για την απόσβεσή τους.

Για παράδειγμα, η επένδυση για ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Ελλάδα αποσβένεται σε 30 χρόνια, όταν ανάλογη επένδυση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει χρόνο απόσβεσης τα 7 χρόνια.

«Το κράτος πρέπει να καταλάβει ότι για να τρέξει ο τουρισμός και για να έχει μέλλον, χρειάζονται έργα υποδομής», λέει και συνεχίζει: «Στην Κρήτη είχαμε 8 μήνες σεζόν και τους «χάσαμε» από τους ανταγωνιστές μας -Αίγυπτο, Μαρόκο- που είναι ζεστές ως χώρες ακόμα και τον χειμώνα και έχουν φυσικά και χαμηλές τιμές».

Φέτος καλά πάει η περιοχή της Χερσονήσου και γενικά το Ηράκλειο, όπως και τα Χανιά, ενώ πεσμένη είναι η κίνηση στον Νομό Λασιθίου, όπου ακόμα και οι μονάδες της Ελούντας έρχονται αντιμέτωπες με την κρίση.

Περιορισμένη παραμονή

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι φέτος οι περισσότεροι Ελληνες έχουν περιορίσει δραστικά τον χρόνο παραμονής τους σε κάποιο τουριστικό θέρετρο και θα περάσουν το μεγαλύτερο μέρος των καλοκαιρινών τους διακοπών στο... πατρικό τους σπίτι στο χωριό.

Οι παράγοντες της τουριστικής αγοράς εκτιμούν ότι το 2008 ο ελληνικός τουρισμός θα δεχθεί «χαστούκι» από τους Ελληνες, οι οποίοι θα περιορίσουν τις μετακινήσεις τους και τις διακοπές τους δραματικά λόγω της οικονομικής κρίσης.

Ωστόσο προβλέπουν ότι το 2009, αν συνεχιστεί η κρίση, θα είναι εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, με κατακόρυφη μείωση των αφίξεων από το εξωτερικό.

ΕΦΗ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥ
efikar@pegasus.gr

Δευτέρα 4 Αυγούστου 2008

Ρούχα για κάθε ηλικία
ΤηςΈφης Φαλίδα
Το στενό παντελόνι σε ανδρική  γραμμή ντύνει όμορφα τις 40άρες  πάνω σε ψηλά τακούνια, λέει η  Βlumarine (δεξιά). Φαρδιά φούστα  και εφαρμοστό σακάκι είναι η  ανανεωτική  εμφάνιση μιας  50άρας κατά  τον οίκο  Celine
Το στενό παντελόνι σε ανδρική γραμμή ντύνει όμορφα τις 40άρες πάνω σε ψηλά τακούνια, λέει η Βlumarine (δεξιά). Φαρδιά φούστα και εφαρμοστό σακάκι είναι η ανανεωτική εμφάνιση μιας 50άρας κατά τον οίκο Celine
Η μόδα μαθαίνει στις γυναίκες όλων των ηλικιών να δείχνουν την προσωπικότητά τους με τα ρούχα τους
Κάποτε, όταν η μόδα ήταν πιο αυστηρή και έβγαζε μία κατεύθυνση, υπήρχαν ορισμένοι κανόνες ανάλογα με την ηλικία. Σύμφωνα με αυτές τις υποδείξεις, μετά τα 35 απαγορεύεται η μίνι φούστα, μετά τα 40 τα μακριά μαλλιά, μετά τα 50 τα εξώπλατα, μετά τα 60 τα σκούρα βαμμένα μαλλιά και σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να βάλεις ρούχο περασμένης σεζόν. Όλοι αυτοί οι κανόνες εμφάνισης ξέφτισαν στον χρόνο, καθώς οι σημερινές γυναίκες προέρχονται από τα χρόνια των 60s και ύστερα. Είναι γυναίκες που μεγάλωσαν μέσα στα χρόνια της αμφισβήτησης, που βγήκαν να δουλέψουν και αφιέρωσαν τον χρόνο τους ανάμεσα σε καριέρα και οικογένεια. Μάλιστα, οι δικές τους κόρες πήραν το μάθημα ζωής από αυτές τις ανεξάρτητες γυναίκες ότι στην εμφάνιση σημασία έχει η προσωπικότητα και όχι η ετικέτα.
Σήμερα η μόδα δεν έχει να επιβάλει γενικούς κανόνες. Έχει να ντύσει γυναίκες κάθε ηλικίας. Τις ανασφαλείς 20άρες που αναζητούν τη σιγουριά της ομοιομορφίας και έχουν όλες ως πρότυπο τη συλλογή αξεσουάρ κάποιων από τα κακομαθημένα κορίτσια του Χόλιγουντ. Τις ανήσυχες 30άρες που φροντίζουν το σώμα τους και παρακολουθούν τις εικόνες που βγαίνουν στις διαφημιστικές καμπάνιες κάθε νέα σεζόν. Τις 40άρες που πειραματίζονται με τις τάσεις, με τις γραμμές και τα χρώματα γιατί νιώθουν μεγαλύτερη σιγουριά για το στυλ τους. Τις 50άρες που έχουν να κάνουν ανοιχτό διάλογο με τον καθρέφτη και να δώσουν ειλικρινείς απαντήσεις για ποια σημεία θα αναδεικνύουν ή θα καλύπτουν. Για τις 60άρες που έχουν να συντονίσουν τις μεγάλες αλλαγές στο σώμα τους και την ενεργητικότητα της ψυχής τους. «Αυτό που πραγματικά με ενθουσιάζει είναι μια γυναίκα κομψή, που ξέρει τον εαυτό της, η οποία δεν αγοράζει μαζικά πράγματα, δεν παρασύρεται από τις διαφημίσεις και ταυτόχρονα έχει την όρεξη να μπει στον κόπο να φαίνεται ωραία και να δείχνει τα καλά της σημεία», είναι η άποψη της Αγγλίδας σχεδιάστριας Βίβιεν Γουέστγουντ. Η οποία 67 ετών σήμερα, συνεχίζει τους πειραματισμούς φορώντας με τον δικό της αυθεντικό και τολμηρό τρόπο τα πιο μοντέρνα κομμάτια των συλλογών της. Αυτό που μας λένε η Μαντόνα που γίνεται σε λίγες ημέρες 50 ετών, η συνομήλική της Μισέλ Φάιφερ, η λίγο μεγαλύτερη Μιούτσια Πράντα, οι 60 και κάτι Τζούλι Κρίστι, Βανέσα Ρεντγκρέιβ ή η 40χρονη Κάρλα Μπρούνι έχει να κάνει με το ότι τα ρούχα δεν εκφράζουν πια το τι είναι το σώμα μας. Το ντύσιμό μας μιλάει για το πού έχουμε φτάσει ως προσωπικότητες. Γιατί τώρα πια όλα επιτρέπονται για όλες.
Η εμπειρία και το προσωπικό στυλ σώζουν τις γυναίκες από τη γελοιοποίηση. Η διαφορά είναι στον τρόπο συνδυασμού. Οι νεαρές, συχνά ανασφαλείς με το σώμα τους κοπέλες συνηθίζουν να στοιβάζουν πάνω τους πολλά και παράταιρα κομμάτια, για να κρύψουν τις ατέλειές τους. Ένα παντελόνι με μια αποκαλυπτική μπλούζα είναι αδιανόητο να φορεθούν από αυτές τις ηλικίες. Προτιμούν λοιπόν να συνδυάσουν το τζιν κάπρι παντελόνι τους με ένα μίνι ημιδιάφανο μπέιμπι ντολ φόρεμα και με πέδιλα πλατφόρμες. Ενώ οι γυναίκες που έχουν μάθει να αναδεικνύουν τα καλά τους σημεία, γνωρίζουν απλώς ότι από τις φετινές καλοκαιρινές νεανικές προτάσεις, θα μείνουν μακριά από στενά τζιν και από τα φορέματα μπέιμπι ντολ που επεξεργάζεται με στυλιστική προσήλωση και ευρηματικότητα η νεώτερη γενιά.
Το δεύτερο σημαντικό χαρακτηριστικό της σημερινής μόδας υπεράνω ηλικιών είναι το γεγονός ότι όλες οι τάσεις παρέρχονται σχεδόν πριν κυριαρχήσουν. Που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να πληρώνετε ακριβά κομμάτια μικρής διάρκειας. Αντίθετα, τα αξεσουάρ είναι ένα καλό λίφτινγκ σε μια παραμελημένη γκαρνταρόμπα. Γιατί τίποτα δεν φρεσκάρει ένα σύνολο καλύτερα από μια καλή τσάντα, ένα εκκεντρικό ζευγάρι παπούτσια ή ένα φανταχτερό κόσμημα. Τρίτη παράμετρος για ενημερωμένο στυλ είναι ο τρόπος που φοριούνται τα ρούχα. Οι ζώνες έχουν καθοριστικό ρόλο αυτή τη σεζόν στο παιχνίδι τους με τις φούστες. Δένονται σφιχτά γύρω από τη μέση σε φορέματα που κάνουν αναφορά στη δεκαετία του ΄50.

Ναυάγησε στην Καστέλλα


Αντάρτικο κατά Καραμανλή από 9 βουλευτές μετά το δείπνο - φιάσκο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Διονύσης Νασόπουλος
Σε μπούμερανγκ για τον Κώστα Καραμανλή μετατράπηκε το δείπνο της Καστέλλας. Ακόμη ένας βουλευτής, ο Γιάννης Λαμπρόπουλος που εκλέγεται στη Μεσσηνία, ήρθε να προστεθεί με εκκωφαντικό τρόπο στον κατάλογο των γαλάζιων «ανταρτών», βάζοντας ευθέως στο στόχαστρο τον Πρωθυπουργό.
Άλλοι βουλευτές, όπως οι Γιάννης Μανώλης και Βασίλης Μιχαλολιάκος, ανοίγουν ακόμη μεγαλύτερες πληγές στην εικόνα της κυβέρνησης. Το εκρηκτικό κλίμα που επικρατεί στην Κοινοβουλευτική Ομάδα προκαλεί πανικό σε Μαξίμου και Ρηγίλλης. Στελέχη του πρωθυπουργικού περιβάλλοντος αναγνωρίζουν ότι με όσα διαδραματίζονται τις τελευταίες ημέρες, όχι μόνο τινάχτηκε στον αέρα ο σχεδιασμός του κυβερνητικού επιτελείου εν όψει των κυβερνητικών διακοπών, αλλά δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα και για την εικόνα του Πρωθυπουργού, ο οποίος εμφανίζεται πλέον να είναι «όμηρος των ανταρτών». Τα ίδια στελέχη μάλιστα υποστήριζαν ότι πλέον υπάρχουν σκέψεις ακόμη και για ματαίωση του δεύτερου πρωθυπουργικού δείπνου με βουλευτές στα μέσα Σεπτεμβρίου, μπροστά στο φόβο ότι η νέα σύναξη μπορεί να καταλήξει σε μεγαλύτερο ναυάγιο.
«Τορπίλη»
Με μια ιδιαίτερα σκληρή δήλωση, με την οποία συνόδευσε την απουσία του από το δείπνο της περασμένης Πέμπτης, ο Γιάννης Λαμπρόπουλος αιφνιδίασε τους επιτελείς του Μαξίμου και έφερε τη Ν.Δ. στα πρόθυρα αλληλοσπαραγμού, αφού αρκετοί βουλευτές έσπευσαν να τον αποδοκιμάσουν και να υπεραμυνθούν της πρωθυπουργικής πρωτοβουλίας.
Ο πρώην υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κατέστησε σαφές ότι η απουσία του αποτελούσε συνειδητή πολιτική επιλογή, ενώ παρουσίασε το Μαξίμου περίπου ως «κοινωνικά ανάλγητο». «Δεν συνηθίζω να συμμετέχω σε τέτοιου είδους κοσμικές εκδηλώσεις χωρίς πολιτικό περιεχόμενο. Λίγο πιο πέρα (από την Καστέλλα) είναι το Πέραμα. Τα χρήματα της δεξίωσης θα μπορούσαν να δοθούν στα ορφανά των νεκρών εργατών...», δήλωσε ο βουλευτής της Ν.Δ. σε εφημερίδα της εκλογικής του περιφέρειας («Ελευθερία»).
Τον βουλευτή Μεσσηνίας έσπευσε να αποκηρύξει- με χαμηλούς τόνους- ο γραμματέας του κόμματος Λ. Ζαγορίτης, λέγοντας ότι οι βουλευτές «μπορούν ελεύθερα να λένε την άποψή τους, ακόμη κι αν έχουν λάθος». Ο κ. Λαμπρόπουλος βρέθηκε στο στόχαστρο και βουλευτών (Κατερίνα Παπακώστα, Ελ. Αυγενάκης κ.ά.) που υπεραμύνθηκαν της σύναξης στην Καστέλλα κάνοντας λόγο για «λιτή εκδήλωση» με πολιτική σημασία. Παράλληλα, από τη Ρηγίλλης φρόντιζαν να τονίσουν ότι ήδη η Πολιτεία έχει μεριμνήσει για τις οικογένειας των άτυχων εργατών στο Πέραμα, ενώ απέδιδαν την επίθεση του βουλευτή Μεσσηνίας στην απομάκρυνσή του από την κυβέρνηση και στον εσωκομματικό ανταγωνισμό (με τους Αντ. Σαμαρά και Σοφία Καλαντζάκου).
Οι απόντες
Το ξέσπασμα Λαμπρόπουλου ωστόσο ήταν σαφής ένδειξη για πολλούς στη Ν.Δ. ότι το εσωκομματικό ρήγμα, που άνοιξε με αφορμή το πρωθυπουργικό δείπνο, θα μεγαλώσει. Επιτελικά στελέχη της Ρηγίλλης εμφανίζονται πεπεισμένα ότι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, και οι λοιποί βουλευτές που αγνόησαν την πρόσκληση Καραμανλή (Β. Πολύδωρας, Π. Τατούλης, Άννα Ψαρούδα-Μπενάκη, Μιλτ. Βαρβιτσιώτης, Χρ. Μαρκογιαννάκης, Στ. Νικηφοράκης) προσεχώς θα «ξαναχτυπήσουν», ενώ πρώτη φορά βλέπουν να γίνονται συντονισμένες κινήσεις διαμαρτυρίας από την πλευρά των δυσαρεστημένων βουλευτών. Και αυτή η παράμετρος, όπως λένε, ενισχύει τον συναγερμό στο κυβερνητικό επιτελείο.

H αιώνια σύγκρουση

Η μάχη των φύλων υπάρχει από την αρχαιότητα. Σήμερα όμως η κατάσταση δείχνει ότι έχει ξεφύγει. ΕΙΚΟΝΕΣ

Ανδρες - γυναίκες. Aρσενικό - θηλυκό. Δύο στοιχεία που βρίσκονται σε διαρκή αναμέτρηση. Σε κάθε επαγγελματική, φιλική ή οικογενειακή συνάντηση οι απόψεις μεταξύ των ατόμων του αντίθετου φύλου διίστανται. Oι διαφωνίες προσλαμβάνουν χαρακτήρα μετωπικής σύγκρουσης. Δύο αντιμαχόμενες πλευρές και εκατέρωθεν λεκτικοί διαπληκτισμοί με παράπλευρες απώλειες. Oσο για τον νικητή, η κάθε πλευρά αυτοπροτείνεται. Oμως, είναι τόσο αγεφύρωτες οι αντιθέσεις;


H αιώνια σύγκρουση

Στον επαγγελματικό στίβο οι δύο πλευρές παίζουν το παιχνίδι του σκύλου με τη γάτα. O καθένας προσπαθεί να αποδείξει την ανωτερότητά του. Mια έξυπνη ιδέα, ένα καλά οργανωμένο project, μια «διακριτική» διόρθωση, μια άρτια παρουσίαση. Oπλα που μπαίνουν στο τραπέζι της αντιπαράθεσης διεκδικώντας, απαιτώντας, επικρίνοντας. Πάντοτε διακριτικά και συγκαλυμμένα. Στον αγώνα αυτό οι λέξεις και οι ενέργειες έχουν διπλή σημασία. Tο «ναι» γίνεται «ίσως». Tο «είμαι σύμφωνος» γίνεται «είμαι εκ διαμέτρου αντίθετος».

Aκόμη και στο παιχνίδι της κοινωνικής αναρρίχησης, όπου τα πρωτεία κατείχε το ισχυρό αρσενικό, τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα και για τους δύο. O άνδρας χάνει τη δυναμική του πρωτοβουλία, φιγουράρει αναποφάσιστος, δίνοντας τροφή για σχόλια στο άλλοτε ασθενές και τώρα πολυπράγμον γυναικείο φύλο. Eκεί όπου δεν υπήρχε περιθώριο αμφισβήτησης, εκτυλίσσονται μνημειώδεις συζητήσεις περί ύπαρξης ή μη του ισχυρού αρσενικού. H γυναίκα -πέραν της επαγγελματικής ανόδου- παίρνει αμπάριζα τη σημερινή αρσενική κωλυσιεργία περί γάμου και επεκτείνεται στα χωράφια της ερωτικής αποπλάνησης.

Στην οικογένεια γίνεται ανακατανομή των ρόλων. Στο παρελθόν κάθε αφοσιωμένη νοικοκυρά-σύζυγος φρόντιζε τον άντρα της, ασχολιόταν με τα παιδιά της και περνούσε από ψιλή βελόνα το σπίτι της. Σήμερα οι περισσότερες δουλεύουν εκτός σπιτιού, ενώ λίγες εναπομείνασες ως άλλες superwoman προσπαθούν να ανταποκριθούν στον παραδοσιακό τους ρόλο, εργαζόμενες ταυτόχρονα. Mε τις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις να δείχνουν με το δάχτυλο τον αμέτοχο σύζυγο. Kαι τις παλιές συνθήκες να χρήζουν νέων δραστικών λύσεων.

Kαι για τους δύο το νόμισμα έχει διπλή όψη. O καθένας παρουσιάζει τις δικές του επαγγελματικές δυσκολίες, κοινωνικές ανισότητες, οικογενειακές ευθύνες. Yπερασπίζεται τα δικά του «θέλω». Πιστεύει ότι προσπαθεί για το καλύτερο επαγγελματικό, ερωτικό, κοινωνικό, οικογενειακό καλό. Kαθώς αντιλαμβάνεται τα γεγονότα από διαφορετική οπτική. Eίτε οι άνδρες δεν έχουν αντιληφθεί τις αλλαγές των προτύπων είτε οι γυναίκες έχουν αναπτύξει υπερβολικές απαιτήσεις.

H αλλαγή είναι φυσικός νόμος.

Eιρηνη αντι πολέμου. Σοφία αντί όπλων. H έλευση ενός παιδιού ενώνει τους δύο σε μια «ομοούσια και αδιαίρετη αναπαραγωγική μονάδα ζωής». Oι «αιώνιοι αντίπαλοι» οφείλουν να ατενίζουν τη συνύπαρξη μονοιασμένοι. Oι μάχες δίνουν τις λύσεις. H ειρήνη τη δυνατότητα να γίνουν πραγματικότητα.

Aπό τον Dr. Στέφανο Kαραγιαννόπουλο, Kαθηγητή Παθολογίας, Διευθύνοντα Προληπτικής Iατρικής στην Kλινική Kυανούς Σταυρός.

Δημιουργία ομάδας εθελοντών Εκτύπωση E-mail
Αξιολόγηση χρήστη: / 1
ΦτωχόΑριστο
31.07.08

Στην δημιουργία ομάδας εθελοντών προχωρά η Ένωση Καταναλωτών Νομού Χανίων με στόχο να συμβάλλει στην έγκαιρη αντιμετώπιση έκτακτων φυσικών φαινομένων που τυχόν εκδηλωθούν στο Νομό μας σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας της Νομαρχίας και άλλους φορείς. Ήδη η ομάδα μετρά είκοσι πέντε μέλη.
Όπως τόνισε ο προϊστάμενος Τμήματος Πολιτικής Προστασίας της Νομαρχίας Χανίων κ. Χαράλαμπος Κουκιανάκης κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου στο Νομαρχιακό μέγαρο «επιθυμία του τμήματος μας είναι η εξάπλωση του εθελοντισμού σε όλα τα επίπεδα. Για τον σκοπό αυτό ευθείς μόλις αναλάβαμε ως υπεύθυνοι πολιτικής προστασίας, προτρέπαμε τόσο τους Δήμους όσο και τις οργανώσεις, τα σωματεία και τους συλλόγους να συστήσουν ομάδες εθελοντών ώστε περισσότερα άτομα ευαισθητοποιημένα τόσο προς τον συνάνθρωπο αλλά και προς το περιβάλλον να αντιμετωπίσουμε τα οποιαδήποτε φαινόμενα εκδηλώνονται στον Νομό μας. Πιστεύουμε απόλυτα ότι ο εθελοντισμός είναι από τους μεγαλύτερους πυλώνες στήριξης των τοπικών κοινωνιών κι έτσι τον αντιμετωπίζουμε. Προτρέπουμε λοιπόν τους συλλόγους, τα σωματεία αλλά πόσο μάλλον τους Δήμους του Νομού μας να συστήσουν εθελοντικές ομάδες από νεαρά κυρίως άτομα τα οποία αγαπούν τον συνάνθρωπο και το περιβάλλον προκειμένου να προβούν στη στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Ιδιαίτερα οι Δήμοι της ενδοχώρας οι οποίοι είναι απομακρυσμένοι από τις κεντρικές υπηρεσίες».
Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι συγκεκριμένες εθελοντικές ομάδες μέσα από τη δράση τους και με τη βοήθεια του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας θα μπορέσουν να ενταχθούν στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προκειμένου να τύχουν και της ανάλογης χρηματοδότησης.
«Οι καιροί αλλάζουν, οι άνθρωποι είναι απομακρυσμένοι μεταξύ τους. Θα πρέπει να βρούμε τη φόρμουλα εκείνη που θα ενώσει τους ανθρώπους, να νιώσουμε τη ζεστασιά ο ένας του άλλου και να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τους χαλεπούς καιρούς οι οποίοι έρχονται είτε αυτοί οφείλονται στα έντονα καιρικά φαινόμενα, είτε σε οποιαδήποτε άλλα συμβάντα.
Συγχαίρουμε την πρωτοβουλία της Ένωσης Καταναλωτών Νομού Χανίων και προτρέπουμε κι άλλους συλλόγους και σωματεία να τους μιμηθούν. Το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας θα τους βοηθήσει τόσο καταστατικά να κατοχυρωθούν όσο και να ενταχθούν στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Με την ευκαιρία αυτή θα χορηγηθούν ταυτότητες εθελοντή ώστε πιστοποιημένοι να μπορούν να βοηθούν τις υπηρεσίες. Ήδη εδώ κι ένα χρόνο έχουμε δώσει ταυτότητες εθελοντή σε πάνω από 200 άτομα για τον σκοπό αυτό», υπογράμμισε ο κ. Κουκιανάκης.
Από την πλευρά του ο διοικητής Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Χανίων κ. Γιώργος Μαρματάκης χαιρέτισε την πρωτοβουλία της Ένωσης Καταναλωτών Νομού Χανίων αναφορικά με τον εθελοντισμό επισημαίνοντας πως «ο υπηρεσιακός σχεδιασμός του Πυροσβεστικού Σώματος και ειδικά της Διοίκησης Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού Χανίων ένας από τους πυλώνες στήριξης είναι και ο εθελοντισμός. Ελπίζω ότι η ενέργεια της Ένωσης Καταναλωτών θα μας βοηθήσει στο δύσκολο έργο που επιτελούμε».
Τέλος η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Νομού Χανίων κ. Ιωάννα Μελάκη τόνισε ότι «μέσα στους στόχους της Ένωσής μας είναι και η προστασία και διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Στην πρόσφατη γενική συνέλευση που είχαμε στις 6 Ιουνίου θέσαμε το συγκεκριμένο θέμα στο πλαίσιο της δράσης της Ένωσης για το 2008 και ζητήσαμε από τα μέλη μας να συμμετέχουν εθελοντικά σε αυτή την πρωτοβουλία. Μιλάμε για 25 άτομα, ενώ ήδη έχουν τηλεφωνήσει πολλά περισσότερα».
Ε.Φ.

Κυριακή 3 Αυγούστου 2008

Το «ματωμένο» φεγγάρι του Αυγούστου

Η έκλειψη της Σελήνης θα είναι ορατή από την Ελλάδα στις 16 Αυγούστου και θα διαρκέσει πάνω από 3 ώρες «E» 2/8

Δεν συμβαίνει συχνά, αλλά ο φετινός Αύγουστος θα μας δώσει αρκετές ευκαιρίες να σηκώσουμε ψηλά το κεφάλι και να κοιτάξουμε τον ουρανό, με πρώτη και καλύτερη την ολική έκλειψη του Ηλιου της περασμένης Παρασκευής (1η Αυγούστου).

Υ
Το «ματωμένο» φεγγάρι του Αυγούστου

Φυσικά, αυτή η ολική έκλειψη πέρασε μάλλον απαρατήρητη από τη χώρα μας, αφού μόνο από τις βόρειες περιοχές θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει ένα πολύ μικρό κομμάτι του ήλιου να καλύπτεται από τη Σελήνη.

Το «ματωμένο» φεγγάρι του Αυγούστου

Αν εξαιρέσουμε, μάλιστα, την ολική έκλειψη του Ηλιου της 29ης Μαρτίου του 2006, που ήταν ορατή μόνο από το Καστελόριζο, τα τελευταία 100 χρόνια από την Ελλάδα παρατηρήθηκε μία μόνο ολική ηλιακή έκλειψη στις 19 Ιουνίου του 1936, ενώ η επόμενη φορά που μια ολική έκλειψη του Ηλιου θα είναι ορατή από την Ελλάδα θα είναι στις 21 Απριλίου του 2088.

Δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο και με τις σεληνιακές εκλείψεις, τις οποίες μπορούμε να παρατηρήσουμε από τη χώρα μας πολύ πιο συχνά. Η επόμενη, μάλιστα, έκλειψη της Σελήνης θα είναι ορατή από την Ελλάδα το βράδυ της 16ης Αυγούστου, αφού συνήθως οι σεληνιακές εκλείψεις ακολουθούν ή προηγούνται κατά περίπου 15 ημέρες από τις ηλιακές εκλείψεις.

Με μία διαφορά, όμως, αφού στην προκειμένη περίπτωση η σεληνιακή έκλειψη δεν θα είναι ολική αλλά μερική. Παρ όλα αυτά, θα είναι αρκετά χορταστική, μια και η φάση της μερικής έκλειψης θα διαρκέσει λίγο πάνω από 3 ώρες.

Το όλο φαινόμενο, φυσικά, θα διαρκέσει περισσότερο και θα αρχίσει στις 9:10 μ.μ., αμέσως μετά την ανατολή της Σελήνης, θα φτάσει στο μέγιστό της 10 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα, και θα τελειώσει 5 λεπτά πριν από τις 4:00 το πρωί.

Φέτος, λοιπόν, δεν θα ευχαριστηθούμε πλήρως το περίφημο αυγουστιάτικο Φεγγάρι, την Πανσέληνο δηλαδή του Αυγούστου, αφού στο μεγαλύτερο μέρος της νύχτας η λαμπρή φορεσιά του θα καλύπτεται από τη σκιά της Γης.

Ο μεγαλύτερος αριθμός σεληνιακών εκλείψεων στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους δεν υπερβαίνει τις τρεις (όπως έγινε το 1917 και το 1982), ενώ οι ηλιακές εκλείψεις είναι πολύ πιο συχνές από τις σεληνιακές, αφού ο μέγιστος αριθμός των ηλιακών εκλείψεων σ' έναν χρόνο μπορεί να φτάσει τις πέντε, όπως έγινε το 1934. Στη διάρκεια μιας έκλειψης έχουμε τρεις συνολικά πρωταγωνιστές: τον Ηλιο, τη Σελήνη και τη Γη. Για να συμβεί όμως μία έκλειψη χρειάζεται τα τρία αυτά σώματα να βρίσκονται σε ευθεία γραμμή.

Η... διαδρομή
Ετσι, παρότι η Σελήνη περιφέρεται γύρω από τη Γη σχεδόν μία φορά τον μήνα, δεν έχουμε εκλείψεις κάθε μήνα. Για να κατανοήσουμε γιατί συμβαίνει αυτό, ας υποθέσουμε ότι μία ευθεία γραμμή περνάει από το κέντρο του Ηλιου και της Γης και εκτείνεται στην άλλη της πλευρά. Αν η Σελήνη στη διαδρομή της γύρω από τη Γη περνούσε ακριβώς πάνω στη γραμμή, θα είχαμε εκλείψεις κάθε μήνα και ηλιακές και σεληνιακές.

Η Σελήνη όμως δεν ταξιδεύει με αυτόν τον τρόπο, αλλά αντίθετα, στην περιφορά της γύρω από τη Γη, περνάει είτε πιο πάνω είτε πιο κάτω από την υποθετική αυτή γραμμή. Οταν τα 3 αυτά σώματα δεν βρίσκονται στην ίδια ευθεία, οι σκιές και της Γης και της Σελήνης χάνονται στο Διάστημα και δεν γίνονται εκλείψεις.

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ
Στις σεληνιακές εκλείψεις διακρίνει κανείς εύκολα το σχήμα της σκιάς της Γης πάνω στη Σελήνη, γεγονός που φανέρωσε στους αρχαίους Ελληνες φιλοσόφους το σφαιρικό σχήμα του πλανήτη μας. Το θέαμα μιας ολικής έκλειψης της Σελήνης είναι ένα από τα υπέροχα θεάματα που προσφέρει ο ουρανός, γιατί στη διάρκεια του φαινομένου κατά το οποίο η Σελήνη βρίσκεται πλήρως στη σκιά της Γης η αντανάκλαση του ηλιακού φωτός πάνω στον πλανήτη μας φτάνει στη Σελήνη και την «χρωματίζει» με μια παράξενη κεραμιδί απόχρωση που κάνει τον δορυφόρο μας να φαίνεται σαν «ματωμένος».

ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
Οι διαδοχικές φάσεις μιας σεληνιακής έκλειψης. Οι σεληνιακές εκλείψεις σε μία δεδομένη γεωγραφική περιοχή παρατηρούνται πολύ πιο συχνά απ ό,τι μια ολική ηλιακή έκλειψη, που είναι αρκετά σπάνια και φτάνει κατά μέσον όρο τα 360 χρόνια. Αλλά και σ' αυτή την περίπτωση οι ολικές σεληνιακές εκλείψεις είναι αρκετά ακριβοθώρητες, αφού η επόμενη ολική έκλειψη της Σελήνης θα γίνει στις 21 Δεκεμβρίου του 2010.

Ο Κανόνας των Εκλείψεων
Ο υπολογισμός των λεπτομερειών μιας έκλειψης γίνεται σήμερα με μεγάλη ακρίβεια, αν και η βασική τους πρόβλεψη δεν είναι κάτι το πρόσφατο και ανάγεται στην αρχαιότητα, όταν ανακαλύφτηκε για πρώτη φορά η περιοδικότητά τους που ονομάστηκε Σάρος. Η περίοδος αυτή των 6.585,321 ημερών, ή 18 ετών και 11 ημερών, βοηθάει εύκολα στην πρόβλεψη των σεληνιακών εκλείψεων, όχι όμως και στην ακριβή πρόβλεψη των ηλιακών. Υπολογισμοί που έγιναν τον περασμένο αιώνα διαπίστωσαν ότι η μέση διάρκεια της περιοδικότητας μιας σειράς εκλείψεων διαρκεί 1.315 χρόνια.

Η Βροχή των Περσείδων
Κάθε χρόνο γύρω από την 12η Αυγούστου μπορούμε να παρατηρήσουμε αρκετά φωτεινά πεφταστέρια να στολίζουν τον ουρανό. Είναι η ετήσια επίσκεψη των μετεώρων που σχηματίζουν τη «Βροχή των Περσείδων» επειδή τα σωματίδια αυτά φαίνονται ότι πηγάζουν από την κατεύθυνση του αστερισμού του Περσέα και προέρχονται από την ουρά του κομήτη Σουίφτ - Τατλ. Οταν η Γη συναντάει μια τέτοια ομάδα σωματιδίων τα έλκει και τότε αυτά εισέρχονται στην ατμόσφαιρά μας όπου και καίγονται, οπότε κανένα τους δεν φτάνει στην επιφάνεια της Γης γιατί είναι μικρότερα και από κόκκους άμμου.

Διονύσης Π. Σιμόπουλος

Τραπεζικό αγκίστρι για δημόσιους υπαλλήλους

ΤΟΥΣ ΔΙΝΟΥΝ ΥΨΗΛΟΤΕΡΑ ΕΠΙΤΟΚΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ, ΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΖΟΥΝ ΦΘΗΝΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΕΞΟΔΑ


Του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΟΤΖΑΜΑΝΗ

Μέχρι και τη δεκαετία του 1970, οι μισθοί στον δημόσιο τομέα ήταν χαμηλότεροι από του ιδιωτικού. Χαρακτηριστική άλλωστε ήταν η θεατρική ατάκα της εποχής που έλεγε ότι «οι δημόσιοι υπάλληλοι εισπράττουν ένα τίποτα, αλλά αυτό το τίποτα το... έχουν εξασφαλισμένο».


Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Και όσο κι αν οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι συνταξιούχοι, οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ και στις ΔΕΚΟ δεν συγκαταλέγονται μεταξύ των πλουσιότερων συμπολιτών μας, η αλήθεια είναι ότι αποτελούν μια πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία πελατών για τις τράπεζες.

Γι' αυτό και οι τελευταίες προσφέρουν εξειδικευμένα πακέτα προϊόντων γι' αυτούς και μάλιστα με σαφώς προνομιακούς όρους! Αιχμή του δόρατος των πακέτων αυτών, οι καταθετικοί λογαριασμοί μισθοδοσίας.

Τους προνομιακούς αυτούς όρους, μάλιστα, δεν έχουν τη δυνατότητα να τους εκμεταλλευθούν μόνο οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι, αλλά και οι τυχόν συνδικαιούχοι των τραπεζικών τους λογαριασμών.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και ας δούμε το γιατί οι υπάλληλοι του άμεσου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και οι συνταξιούχοι, ενδιαφέρουν τόσο πολύ τις τράπεζες.

*Πρώτα απ' όλα, γιατί είναι πολλοί σε αριθμό, ικανοί να διαφοροποιήσουν αισθητά το μερίδιο αγοράς μιας τράπεζας σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων.

*Δεύτερον, γιατί, αν μια τράπεζα καταφέρει να περνάει μέσα από αυτήν η μισθοδοσία υπαλλήλων, εξασφαλίζει σημαντικές καταθέσεις, σε μια περίοδο όπου γίνονται μάχες για την άντληση κεφαλαίων από τους χρηματοπιστωτικούς ομίλους της Ελλάδας και όχι μόνο. Οσο για τα λειτουργικά έξοδα που προκαλούν αυτές οι πρόσθετες καταθέσεις, είναι πλέον αρκετά περιορισμένα, λόγω και της χρήσης των νέων τεχνολογιών.

Θέλουν πρόσβαση

*Τρίτον, γιατί, αποκτώντας πρόσβαση στους δημόσιους υπάλληλους και τους συνταξιούχους, μια τράπεζα έχει την ευκαιρία να τους προσφέρει και μια σειρά άλλων τραπεζικών προϊόντων στον «χρυσοφόρο» τομέα του retail banking, διευρύνοντας έτσι την κερδοφορία της.

Και κάτι ακόμη, πολύ σημαντικό: Επειδή οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι έχουν εξασφαλισμένο ένα σταθερό μηνιαίο εισόδημα, οι τράπεζες κινδυνεύουν πολύ λιγότερο -κατά μέσον όρο φυσικά- να μην εισπράξουν τα δάνεια που έχουν εκχωρήσει, σε σύγκριση με τους πελάτες πολλών άλλων επαγγελματικών κατηγοριών!

Πολλές λοιπόν τράπεζες προσφέρουν στην αγορά ειδικούς «καταθετικούς λογαριασμούς μισθοδοσίας», μέσω των οποίων προσφέρουν συνήθως ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω προνόμια στους πελάτες τους:

*Υψηλά επιτόκια: Προσφέρονται υψηλότερα επιτόκια σε λογαριασμούς ταμιευτηρίου, μέχρις ενός ορισμένου ποσού κατάθεσης -π.χ. μέχρι τα πρώτα 1.000 ή τα πρώτα 5.000 ευρώ- και συχνά καλύτερα επιτόκια σε σχέση με αυτά που προσφέρονται στο «απλό ταμιευτήριο» για μεγαλύτερα ποσά κατάθεσης.

Ενδεικτικά θα αναφέρουμε τρία παραδείγματα. Η Τράπεζα Κύπρου προσφέρει 5% στις καταθέσεις έως 5.000 ευρώ και 2,35% στο επιπλέον ποσό των 5.000 ευρώ. Η Marfin Egnatia Bank, με τη σειρά της, προσφέρει 6% στα πρώτα 1.000 ευρώ και το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (4,25% σήμερα) για το υπόλοιπο ποσό. Και, τέλος, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο προσφέρει τον λογαριασμό «Τ.Τ. Μισθοδοσία Plus» επιτόκιο: 5% για τα πρώτα 1.000 ευρώ, 1,2% για την κλίμακα 1.000-10.000 ευρώ, 1,5% για την κλίμακα 10.000-30.000 ευρώ, ενώ για ποσά υψηλότερα των 300.000 ευρώ το επιτόκιο ανέρχεται σε 3,75%.

*Ευκολότερος δανεισμός: Δίνεται η δυνατότητα υπερανάληψης χρημάτων, δηλαδή ουσιαστικά άμεση δυνατότητα δανεισμού χρημάτων και μάλιστα πολύ συχνά με ευνοϊκότερους όρους σε σύγκριση με ένα καταναλωτικό δάνειο ή με το επιτόκιο μιας πιστωτικής κάρτας.

*Μείωση επιτοκίων: Συχνά οι τράπεζες προσφέρουν μειωμένα επιτόκια χορηγήσεων σε προσωπικά, καταναλωτικά και λοιπά δάνεια.

*Διάφορα άλλα προνόμια: Χαμηλότερες ή μηδενικές συνδρομές και λοιπές επιβαρύνσεις για άλλα προϊόντα και υπηρεσίες που ο πελάτης θα αποκτήσει από την ίδια τράπεζα: πιστωτικές κάρτες, έξοδα εξέτασης δανείων ή, ακόμη, μειωμένες προμήθειες στη χρήση θυρίδων, στην αγορά μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων και στις αγοραπωλησίες μετοχών στο χρηματιστήριο.