Παρασκευή 10 Μαΐου 2019

Ιωάννα Μελάκη : Συνεργασία αιρετών , φέρνει ο Κλεισθένης


 Πέντε είναι οι Σημαντικότερες αλλαγές του Κλεισθένη  που είναι οι εξής:
  1. Ο Δημότης ψηφίζει χωριστά για Δήμαρχο και Δημοτικό Σύμβουλο και χωριστά για Πρόεδρο και Σύμβουλο Κοινότητας. Το ψηφοδέλτιο του υποψήφιου Δημάρχου θα έχει τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους της παράταξής του ανά εκλογική περιφέρεια όπως και πριν. Τα ψηφοδέλτια της Κοινότητας για πάνω από 300 κατοίκους θα έχουν τον υποψήφιο Πρόεδρο και τους υποψήφιους Συμβούλους της Κοινότητας του κάθε συνδυασμού. Τα ψηφοδέλτια των υποψηφίων Πρόεδρων των Κοινοτήτων μπορεί, είτε να είναι υπό την ομπρέλα υποψηφίου Δημάρχου, είτε να μην έχουν καμία σχέση με κάποιο υποψήφιο Δήμαρχο. Για παράδειγμα, ο Δημότης της Κοινότητας Αγίας Μαρίνας μπορεί να ψηφίσει υποψήφιο Δήμαρχο και Δημοτικούς Συμβούλους ενός συνδυασμού, υποψήφιο Πρόεδρο και Συμβούλους της Κοινότητας Αγίας Μαρίνας συνδυασμού που είτε θα σχετίζεται με τον ίδιο υποψήφιο Δήμαρχο, είτε με άλλον είτε και με κανέναν. Μ’ αυτό τον τρόπο, οι μικρές κοινωνίες μπορούν να εκφραστούν πιο ελεύθερα ψηφίζοντας τα ικανότερα πρόσωπα, κατά την άποψή τους, και σε επίπεδο κεντρικού Δήμου αλλά και σε επίπεδο Κοινότητας. Πρακτικά λοιπόν, μπορεί σε μια Κοινότητα να επικρατήσει το ψηφοδέλτιο υποψήφιου Προέδρου που δεν σχετίζεται, ούτε με τον εκλεγμένο Δήμαρχο, ούτε με κανέναν άλλο υποψήφιο Δήμαρχο. Η εκλογή του Προέδρου της Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων γίνεται μεταξύ των δύο πρώτων Συνδυασμών της Κοινότητας από το σύνολο των Συμβούλων που εξελέγησαν με απλή αναλογική στην Κοινότητα. Στις Κοινότητες κάτω από 300 κατοίκους, η Διοίκηση είναι μονοπρόσωπη και ο Πρόεδρος που εκλέγεται είναι ο πρώτος σε ψήφους από τους υποψήφιους Προέδρους που βρίσκονται σε ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο.
  2. Από την ανάγνωση του νέου νόμου φαίνεται ξεκάθαρα η δυνατότητα του Δημοτικού Συμβουλίου να μεταβιβάσει σημαντικές αρμοδιότητες και πόρους στις Κοινότητες. Αυτό, σε συνδυασμό βέβαια με την εκλογή ικανών προσώπων σ’ αυτές – που πλέον διαφαίνεται πιο εφικτό, σύμφωνα με τα προηγούμενα – μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική παραγωγή έργου από τους Προέδρους των Κοινοτήτων. Δηλαδή, υπό προϋποθέσεις, που δε μπορεί να είναι άλλες από την υψηλή ποιότητα του Συμβουλίου της Κοινότητας αλλά και από τη διάθεση του Δ.Σ. να μεταβιβάσει πόρους και αρμοδιότητες, ο Πρόεδρος της Κοινότητας μπορεί να αναβαθμίσει το ρόλο του, κατέχοντας τη θέση ενός Κοινοτάρχη που πολλοί, ακόμα και σήμερα αναπολούν.
  3. Η εκλογή των Δημοτικών Συμβούλων γίνεται πλέον με το σύστημα της απλής αναλογικής. Αυτό σημαίνει πως είναι σχεδόν ανέφικτο ο Δήμαρχος που θα εκλεγεί να έχει από το ψηφοδέλτιό του την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου. Για παράδειγμα, αν στα Χανιά ο Δήμαρχος που θα εκλεγεί πάρει το 25% στον πρώτο γύρο, θα εκλέξει 12 Δημοτικούς Συμβούλους από την παράταξή του, αριθμός που υπολείπεται πολύ από την απόλυτη πλειοψηφία που είναι οι 25 Σύμβουλοι. Αυτό, ενώ θεωρητικά μπορεί να θεωρηθεί ως ένα μεγάλο μειονέκτημα της Δημοτικής Αρχής στη διοίκηση του Δήμου, κατά την προσωπική μου άποψη μπορεί, εφόσον εκλεγεί Δήμαρχος που έχει κατανοήσει το πνεύμα του νομοθέτη να οδηγήσει σε μια μεγάλη δυναμική το Δήμο του. Από τη συγκεκριμένη ρύθμιση επιβάλλεται πλέον η συνεργασία σε επίπεδο διοίκησης του Δήμου μεταξύ περισσοτέρων ή -και γιατί όχι σε κάποια θέματα- όλων των παρατάξεων του Δ.Σ. Είναι σίγουρο πως σε κάποιους Δήμους το νέο σύστημα θα λειτουργήσει θετικά και σε κάποιους άλλους θα αποτελέσει τροχοπέδη για τη λήψη σημαντικών αποφάσεων. Όλα εξαρτώνται από την ικανότητα του Δ.Σ. και κυρίως του Δημάρχου και των επικεφαλής των Δημοτικών παρατάξεων, καθώς και από την καλή προετοιμασία των θεμάτων. Επιπλέον, καθίσταται ανοιχτή στην κριτική από την κοινωνία, όχι μόνο η παράταξη του Δημάρχου, αλλά και οι παρατάξεις της μειοψηφίας, όταν δεν προχωρούν θέματα λόγω πολιτικής στρατηγικής και όχι λόγω ουσίας και αυτή είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προσέγγιση του θέματος.
  4. Η διοίκηση του Δήμου γίνεται από το Δήμαρχο και από τους αιρετούς Αντιδημάρχους που ορίζει ο Δήμαρχος με απόφασή του. Πλέον με τον καινούριο νόμο, Αντιδήμαρχοι μπορεί να οριστούν Δημοτικοί Σύμβουλοι και από τις παρατάξεις της μειοψηφίας, εφόσον αυτές συμφωνούν. Αυτό, πάντα κατά την άποψή μου, διευκολύνει την παραγωγή έργου και το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των παρατάξεων και παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στον Δήμαρχο να επιλέγει ικανούς Δημοτικούς Συμβούλους για Αντιδημάρχους, ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην παράταξή του ή όχι.
  5. Ένα άλλο ενδιαφέρον σημείο του νέου νόμου είναι ότι με το άρθρο 72 δίνεται η δυνατότητα στο Δ.Σ., με απόφασή του, να μεταβιβάζει αρμοδιότητές του στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Αυτή τη διάταξη τη θεωρώ εξαιρετικά σημαντική, διότι μπορεί η συζήτηση στο Δ.Σ. να επικεντρώνεται πλέον στα σοβαρά ζητήματα που αφορούν στον τόπο και όχι σε γραφειοκρατικά και αμιγώς διαχειριστικά θέματα, που μπορούν να συζητούνται στις Επιτροπές. Αν κάποιος παρακολουθήσει σήμερα ένα Δ.Σ. θα καταλάβει τι εννοώ, αφού η πλειονότητα των θεμάτων αφορούν σε θέματα διαχείρισης και έτσι σχεδόν πάντα χάνονται τα προς συζήτηση σημαντικά θέματα λόγω της έλλειψης χρόνου.
Τα παραπάνω πέντε σημεία θεωρώ ότι είναι κάποιες από τις πιο σημαντικές αλλαγές που περιέχονται στον νόμο για την Αυτοδιοίκηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: