Πέμπτη 12 Αυγούστου 2010

Οι αλλαγές που «φέρνει» η νέα αγορανομική διάταξη για τις προωθητικές ενέργειες συσκευασμένων προϊόντων συμπεριλαμβανομένων και των τροφίμων (7/7/2010


Οι αλλαγές που «φέρνει» η νέα αγορανομική διάταξη για τις προωθητικές ενέργειες συσκευασμένων προϊόντων συμπεριλαμβανομένων και των τροφίμων

Αλλάζουν τα δεδομένα στις προωθητικές ενέργειες από επιχειρήσεις λιανικής πώλησης για συσκευασμένα προϊόντα, με αγορανομική διάταξη που υπέγραψε η υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας Λούκα Κατσέλη και τίθεται σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου, ώστε να δοθεί εύλογος χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις. Στόχος του υπουργείου με την Α.Δ. 6/2010 είναι οι «καθαρές» τιμές στο ράφι, ώστε να διασφαλίζεται ότι πράγματι προκύπτει εμφανές όφελος για τον καταναλωτή από κάθε προωθητική ενέργεια κατά την πώληση συσκευασμένων προϊόντων.

Τίθενται επίσης κανόνες για τη χρονική διάρκεια των προωθητικών ενεργειών, αλλά και για την ορθολογική τιμολόγηση των ανόμοιων προϊόντων - δώρων. Επιπλέον, απαγορεύονται οι προωθητικές ενέργειες, για προϊόντα των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί έως και τρεις μήνες νωρίτερα, όπως και η διαμόρφωση υψηλότερων τιμών ανά μονάδα προϊόντος κατά τη διάθεση με προωθητική ενέργεια, από τις τιμές που εφαρμόζονται κατά τη μεμονωμένη πώληση των ίδιων προϊόντων.

Ειδικότερα, με τη νέα Α.Δ. ορίζεται ότι:
Κάθε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεση προϊόντων (τροφίμων, ποτών και μη εδωδίμων πλην εφημερίδων και περιοδικών), σε επώνυμη και κλειστή συσκευασία, συμπεριλαμβανομένων και αυτών ιδιωτικής ετικέτας, απευθείας από τα καταστήματα λιανικής πώλησης ή από τις βιομηχανίες, βιοτεχνίες, χονδρεμπόρους και εισαγωγείς-χονδρεμπόρους, μέσω των ως άνω καταστημάτων, επιτρέπεται, εφόσον τηρούνται οι κατωτέρω όροι και προϋποθέσεις:

α) Το όφελος του καταναλωτή πρέπει να είναι εμφανές και να προκύπτει άμεσα και επαγωγικά.

β) Επί της πινακίδας πώλησης πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά η τιμή πώλησης της μονάδας μέτρησης και της μονάδας συσκευασίας των προϊόντων προ και μετά την προωθητική ενέργεια. Σε περίπτωση που δεν προκύπτει διαφορά τιμής (π.χ. ανόμοιο δώρο) το όφελος για τον καταναλωτή πρέπει να αναφέρεται ρητά. Οι υποχρεώσεις της παρούσας παραγράφου ισχύουν για κάθε μορφή εμπορικής πρακτικής (λ.χ. εμπορικής επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της διαφήμισης και του μάρκετινγκ).

γ) Κάθε συσκευασμένο προϊόν δύναται να βρίσκεται σε καθεστώς οποιασδήποτε προωθητικής ενέργειας που το περιλαμβάνει ως βασικό προϊόν, σε κατάστημα λιανικής πώλησης, εφόσον πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις σωρευτικά:

1) οι προωθητικές ενέργειες επιτρέπονται μέχρι τρεις (3) φορές τον χρόνο με μέγιστη διάρκεια ισχύος τον ένα (1) μήνα κάθε φορά και

2) δεν επιτρέπεται προωθητική ενέργεια πριν την πάροδο ενός (1) μηνός από την προηγούμενη προωθητική ενέργεια του ιδίου βασικού προϊόντος. Αποθέματα μπορούν να συνεχίσουν να διατίθενται έως και 14 ημέρες μετά το πέρας του ενός (1) μηνός.

3) Ο χρόνος έναρξής της θα ορίζεται ανά κατάστημα από την ημέρα που το εν λόγω προϊόν θα τίθεται σε προωθητική ενέργεια σε αυτό.

δ) Προκειμένου για επώνυμες και κλειστές συσκευασίες προϊόντων, που διατίθενται μέσω προωθητικών ενεργειών, απαγορεύεται ρητά η καταστροφή της συσκευασίας και η πώληση του περιεχομένου αυτών ως μεμονωμένα προϊόντα.

ε) Σε κάθε εμπορική πρακτική, μέσω της οποίας προσφέρεται μαζί με το προϊόν της κύριας συναλλαγής ως δώρο και άλλο προϊόν ανόμοιο προς το προϊόν της κύριας συναλλαγής πρέπει να αναγράφεται στη συσκευασία χωριστά η αξία του ανόμοιου προϊόντος (Λιανική Τιμή). Σε περίπτωση που το ανόμοιο προϊόν- δώρο πωλείται μεμονωμένα στην αγορά τότε αναγράφεται η λιανική τιμή πώλησής του.

Σε περίπτωση που το ανόμοιο προϊόν - δώρο δεν πωλείται μεμονωμένα, τότε η αξία του υπολογίζεται με βάση τα τιμολόγια αγοράς του προϊόντος-δώρου της προωθητικής ενέργειας, προσαυξημένης κατ' ανώτατο όριο με ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%). Η αξία του δώρου, κατά τα ανωτέρω, δεν μπορεί να υπερβαίνει την τιμή πώλησης του προωθούμενου προϊόντος.

στ) Η τιμή ανά μονάδα μέτρησης του προωθούμενου προϊόντος δεν θα πρέπει να έχει αυξηθεί για περίοδο τουλάχιστον τριών (3) μηνών πριν από την προωθητική ενέργεια.

ζ) Απαγορεύεται, όπως η τιμή ανά μονάδα μέτρησης με προωθητική ενέργεια να είναι ίση ή μεγαλύτερη από την τιμή ανά μονάδα μέτρησης του προϊόντος χωρίς προωθητική ενέργεια.

η) Η επιχείρηση, που πραγματοποιεί τις παραπάνω προωθητικές ενέργειες και στο πλαίσιο προστασίας του καταναλωτικού κοινού, υποχρεούται να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε ο πελάτης, προσερχόμενος στο ταμείο της επιχείρησης, να είναι απολύτως ενήμερος για το οικονομικό όφελος που θα έχει από την ενέργεια αυτή.

Εφόσον τα καταστήματα λιανικής πώλησης, που δεν εμπίπτουν στο άρθρο 15 του Ν.802/78, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, πραγματοποιούν «ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ» στις τιμές ενός η περισσοτέρων προϊόντων, υποχρεούνται όπως, διατηρώντας τις αναρτημένες ή τοποθετημένες ή προσδεμένες πινακίδες με τις ενδείξεις του παρόντος άρθρου, τοποθετούν επιπλέον πάνω ακριβώς από το είδος ειδικότερη πινακίδα με την ένδειξη «ΠΡΟΣΦΟΡΑ...?».

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα συσκευασμένα απορρυπαντικά σε σκόνη ή σε υγρό, προοριζόμενα προς χρήση πλυντηρίων ρούχων, εφόσον επί της συσκευασίας αυτών δηλώνεται, με βάση τον Κανονισμό 2004/648 ΕΚ, η ένδειξη «Συνολικός αριθμός πλύσεων ανά συσκευασία", καθώς και για συσκευασμένα απορρυπαντικά, εφόσον επί της συσκευασίας αυτών δηλώνεται η ένδειξη «Συνολικός αριθμός μοναδιαίων δόσεων ανά συσκευασία», πέραν βέβαια των από άλλες διατάξεις επιβαλλομένων ενδείξεων, εφόσον εκτίθενται προς πώληση για το καταναλωτικό κοινό, οι λιανοπωλητές αυτών υπόκεινται στην κατωτέρω υποχρέωση:

- Επί της πινακίδας, εκτός από την τιμή πώλησης ανά συσκευασία, αναγράφουν επιπλέον τον συνολικό αριθμό πλύσεων ή τον συνολικό αριθμό των μοναδιαίων δόσεων, καθώς και την αξία κάθε πλύσης ή μοναδιαίας δόσης κατά περίπτωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: