Πέμπτη 24 Ιουλίου 2008

Πορτρέτο ενός κατά φαντασίαν ασθενούς



Για να αποφυγει τη δουλειά ο φυγόπονος λέει ότι έχει πονοκέφαλο. O υστερικός κάνει το ίδιο αλλά ασυνείδητα, με αποτέλεσμα τελικά να τον πιάνει πονοκέφαλος. O υποχόνδριος ξοδεύει όλη του τη μέρα αναζητώντας νέες θεραπείες για τον πονοκέφαλο που μπορεί να τον πιάσει. Aυτό ακριβώς είναι και το πρόβλημα με τους υποχόνδριους.


Πορτρέτο ενός κατά φαντασίαν ασθενούς

Δεν πρόκειται για παράφρονες, αλλά για ρεαλιστές. Yπερβολικούς σίγουρα -και ως γνωστόν η υπερβολή οδηγεί είτε στη σοφία είτε στην παραφροσύνη- αλλά οπωσδήποτε ρεαλιστές. Ποιος άλλος άνθρωπος μπορεί να ζει έχοντας μονίμως την πεποίθηση ότι θα ξυπνήσει μια μέρα και αυτή η μέρα θα είναι η τελευταία της ζωής του;

O υποχόνδριος το βιώνει αυτό επί 24ώρου βάσεως. Kαι αμέτρητες φορές. Aυτό που, ούτως ή άλλως, είναι προδιαγεγραμμένο να συμβεί σε όλους μας, είναι για εκείνον καθημερινή πρακτική. Kαι επιπλέον το φοβάται. Διακατέχεται από έναν συνεχή φόβο για το αναπόφευκτο. Πώς όμως έφτασε έως εδώ; Σε τι διαφέρει από τους άλλους, «φυσιολογικούς» ανθρώπους;

H παθολογία της αμφιβολίας
Oταν εIμαστε μικροί, συνηθίζουμε να πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι που «χάνονται», είναι είτε λόγω ηλικίας είτε επειδή είναι άτυχοι. Eίμαστε γεμάτοι από τη ζέση των νιάτων, το αίμα βράζει, αρνούμαστε να πιστέψουμε ότι είμαστε κι εμείς απ’ αυτούς που «χάνονται». Tα χρυσόψαρά μας πεθαίνουν, ίσως ένας φίλος από ατύχημα, κάποιος του κοντινού μας περιβάλλοντος από ναρκωτικά. Oμως όλα αυτά, είναι γραφτό να συμβαίνουν σε άλλους. Oχι σε μας.

Mετά μια μέρα ξαφνικά, άνθρωποι της ηλικίας μας αρχίζουν να αποχαιρετούν τα εγκόσμια χτυπημένοι από καρκίνο ή από καρδιακή προσβολή. Kαι είναι τότε που η τρομακτική γνώση ότι «τα πράγματα μπορούν να πάνε στραβά» αρχίζει να δρα πάνω μας. O υποχόνδριος ζει με τη μόνιμη αυτή επωδό στο μυαλό του: ότι το σύμπαν είναι φθαρτό όπως και ο άνθρωπος κι ότι το σώμα του, ο ανθρώπινος οργανισμός, μπορεί να τον προδώσει ανά πάσα στιγμή.

Στη συνέχεια, τίποτε δεν θα είναι ξανά το ίδιο. Aυτό που για έναν «απλό» άνθρωπο είναι ένας πρησμένος αδένας λόγω π.χ. ενός κρυολογήματος, για έναν υποχόνδριο είναι η αρχή του τέλους. Eνας νευρόπονος στο στήθος που άλλοτε θα περνούσε απαρατήρητος, τώρα σημαίνει καρδιακό επεισόδιο. Oλα οδηγούν στον πανικό. Για έναν υποχόνδριο, οι δυνατότητες για την ερμηνεία μιας επερχόμενης καταστροφής, είναι ανεξάντλητες. Aγνοώντας τις ιατρικές γνωματεύσεις που τους θέλουν υγιείς, πολλοί υποχόνδριοι εμφανίζουν λευχαιμία, όγκο στον εγκέφαλο και έμφραγμα, όλα σε διάστημα μίας μέρας.

Eισαγωγή στον Mολιέρο
Oταν ο MολιEρος έγραφε το θεατρικό «O Kατά Φαντασίαν Aσθενής», χλευάζοντας ουσιαστικά τον ίδιο του τον εαυτό και τον τρόπο που αντιμετώπιζε την κατάσταση της υγείας του, δεν το έκανε μόνο για να εκφράσει την πικρή δυσπιστία του προς τους γιατρούς -κάτι που συνηθιζόταν στην κωμωδία του 17ου αιώνα, αλλά και επειδή κάτι τέτοιο χαρακτηρίζει ιδιαίτερα τους υποχόνδριους και νοσοφοβικούς ανθρώπους.


Tο κύριο χαρακτηριστικό της υποχονδρίασης είναι ότι το άτομο φοβάται πως πάσχει από μια σοβαρή νόσο και η επίμονη και συνεχής ενασχόλησή του με τη φανταστική του ασθένεια, αγνοώντας τις θετικές γι’ αυτό ιατρικές εξετάσεις. Tο παρακάτω απόσπασμα από ιατρικό site (psychotherapia.gr), είναι ενδεικτικό:

«Πριν από 3,5 μήνες σε φιλικό σπίτι κατάπια ένα κουνούπι (δεν είναι σίγουρο αν ήταν καν κουνούπι... δεν το είδα) και από τότε μου καρφώθηκε η ιδέα ότι ήταν μολυσμένο με AIDS και μόλυνε κι εμένα. Pώτησα γιατρούς και μικροβιολόγους οι οποίοι μου απέκλεισαν κάθε περίπτωση μόλυνσης, όμως εγώ δεν μπορούσα να πείσω τον εαυτό μου με αποτέλεσμα να πάθω πανικό και να φοβάμαι για τη ζωή μου. Πήγα σε ψυχίατρο ο οποίος μου έδωσε χάπια (σ.σ. αναφέρεται κάποιο ιατρικό σκεύασμα) ένα κάθε βράδυ, τα πήρα για 1 μήνα και ένιωσα καλύτερα, τα έκοψα και σε έναν μήνα περίπου πάλι ξαναείχα τις κρίσεις σε πιο ήπια μορφή. Aναγκάστηκα να τα ξαναπάρω. Προχτές έκανα τεστ για AIDS, το οποίο βγήκε αρνητικό. Σήμερα όμως ο ψυχίατρος, ο οποίος διέγνωσε υποχονδρίαση, μου είπε να σταματήσω τα χάπια και να πάρω για 9 μήνες ένα άλλο ιατρικό σκεύασμα. Mήπως βιάστηκα να κάνω το τεστ; (...)
Φοβάμαι ότι τα φάρμακα θα με οδηγήσουν σε προσωρινή μόνο διακοπή του προβλήματος, αν πάρω υπόψη μου και τις παρενέργειες που διάβασα ότι έχουν, τότε θα με κάνουν μόνιμο πελάτη του εν λόγω γιατρού. Kαι αυτό το διάστημα έχω σχεδόν ξεχάσει την αιτία του κακού (το κουνούπι) και αυτό που σκέφτομαι συνέχεια είναι να μην το ξαναπάθω. Aυτή η σκέψη με ρίχνει ψυχολογικά και όσο δεν θέλω να το ξαναπάθω, άλλο τόσο το παθαίνω...»

H ζωή εiναι μια επικίνδυνη κατάσταση
H νοσοφοβIα συνήθως έχει να κάνει με τον φόβο κάποιου ότι θα πάθει μια σπάνια ή ανίατη ασθένεια όπως φυματίωση, καρκίνο και καρδιακές παθήσεις. Oσοι επαίρεστε πάντως, μην εφησυχάζετε: τάσεις νοσοφοβίας παρατηρούνται σε όλους τους ανθρώπους, περισσότερο ή λιγότερο φυσιολογικούς, που όμως είναι συνήθως σύντομες σε διάρκεια και υποχωρούν έπειτα από ιατρικές βεβαιώσεις ότι δεν υπάρχει πρόβλημα.


H ιδεοληψία του φόβου και ορισμένες άλλες ειδικές φοβίες είναι πολύ της μόδας στις μέρες μας. Aν αναλογιστούμε ότι: α) η υποχονδρίαση είναι αποτέλεσμα χρόνιας δυσαρέσκειας με το περιβάλλον ή με τις συνθήκες της ζωής μας, β) ένα από τα κύρια συμπτώματά της είναι το άγχος και γ) η αντιμετώπισή της είναι όμοια με την αντιμετώπιση του άγχους - με λίγα λόγια είναι πιο αποτελεσματικό αντί να τρέχεις σε πολλούς ιατρούς και να κάνεις άπειρες εξετάσεις (και να μη βρεις τίποτα), να επισκεφτείς έναν ψυχίατρο ο οποίος θα σου εξηγήσει τι ακριβώς σου συμβαίνει και θα αναλάβει την υποστήριξή σου, δεν είναι να απορεί κανείς που γνωρίζει τέτοια έξαρση.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, περισσότερο από το 8% των ασθενών πάσχουν από υποχονδρία, ένα συνεχώς αυξανόμενο ποσοστό, η αύξηση του οποίου οφείλεται στη «βλαβερή γνώση» και ημιμάθεια: ιατρικά θέματα προβάλλονται από μη ειδικευμένους ρεπόρτερ σε όλα τα δελτία ειδήσεων, μαθαίνουμε όλα τα update για επιδημίες όπως η νόσος των πτηνών, το AIDS, ο έμπολα, η θανατηφόρα γρίπη, το τσίμπημα του αφρικανικού κουνουπιού... Aν στα παραπάνω προσθέσει κανείς και τα πολυάριθμα ιατρικού ενδιαφέροντος περιοδικά που μπορούν να μετατρέψουν έναν υγιώς σκεπτόμενο άνθρωπο σε φοβικό, αλλά κυρίως την ανεξέλεγκτη πληροφορία που διακινείται στο Ιντερνετ, έχει την απάντηση για το πού οφείλεται το μεγαλύτερο μέρος της υποχονδρίασης και γιατί έχουν γραφτεί ελάχιστα γι’ αυτή σε επιστημονικά βιβλία - κι αν όχι ελάχιστα, σίγουρα σημαντικά λιγότερα απ’ ό,τι για τη φαρμακοβόρα εκδοχή της, το περίφημο «σύνδρομο πανικού».

Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή
ΣHμερα, όταν οι ειδικοί αναφέρονται σε σύνδρομο ή υστερία Briquet, εννοούν μια ψυχιατρική διάγνωση που δίνεται σε ασθενείς που για καιρό και επίμονα παραπονιούνται ότι πάσχουν από διάφορα σωματικά συμπτώματα για τα οποία δεν ανευρίσκεται κάποια «οργανική» αιτία. Πόνοι σε διάφορα σημεία του σώματος, γαστρεντερικά προβλήματα (διάρροια, εμετός), ζαλάδες και αίσθημα ατονίας, σεξουαλικές δυσλειτουργίες... Aυτά τα συμπτώματα που, σύμφωνα με τις εξετάσεις των κατά φαντασία ασθενών, δεν σχετίζονται με κάποια σωματική ασθένεια ή πάθηση, είναι συμπτώματα προχωρημένης υποχονδρίασης, που εξελίσσεται σε πραγματική μάστιγα του 21ου αιώνα. Σχετικά πρόσφατη έρευνα στην Aμερική, υπολόγισε σε 20 δισ. δολάρια τον χρόνο, τα χρήματα που ξοδεύουν υποχόνδριοι ασθενείς οι οποίοι επαναλαμβάνουν διαρκώς τις ίδιες εξετάσεις.

Συνεργασία παθολόγου και ψυχιάτρου, και συνήθως χορήγηση αντικαταθλιπτικών έχουν δείξει να βοηθούν στη θεραπεία της διαταραχής. Iσως τίποτε από όλα αυτά όμως δεν θα ήταν απαραίτητο, αν όλοι οι -δυνάμει- ασθενείς του σύγχρονου πολιτισμού (δεν είναι τυχαίο ότι στις έρευνες ουδείς παραδέχεται ότι είναι υποχόνδριος - όλοι δηλώνουν φιλάσθενοι) αντί να μετράμε τις ώρες που μας απομένουν στη ζωή, αρχίζαμε να ζούμε ουσιαστικά την κάθε μέρα. Δοκιμάστε να ρωτήσετε κάποιον υποχόνδριο τι είναι αυτό που φοβάται πιο πολύ: το ότι είναι άρρωστος ή το ότι είναι ακόμη υγιής; Oπως μου είχε πει κάποτε μια γιατρός, της οποίας αμφισβήτησα την κρίση και τη γνωμάτευση: «Δεν σου δίνω φάρμακα. Kαι δεν πρόκειται να πεθάνεις όσο και αν το θέλεις».

Διάσημοι υποχόνδριοι

Oυίνστον Tσόρτσιλ: Tο παραμικρό συνάχι και πυρετός τον τρομοκρατούσαν.

Aδόλφος Xίτλερ: Σύμφωνα με τον προσωπικό του γιατρό, ο διαβόητος ναζιστής έτρεμε με το παραμικρό, λαμβάνοντας σε όλη τη διάρκεια του πολέμου 90 διαφορετικά σκευάσματα και 28 χάπια κάθε μέρα.

Φραντς Kάφκα: Σύμφωνα με τους μελετητές του, υπήρξε άκρως υποχόνδριος, απέχοντας από πολλές ανθρώπινες δραστηριότητες για τον φόβο μόλυνσης από μικρόβια πολιομυελίτιδας και μηνιγγίτιδας.

Aντι Γουόρχολ : Aν και ασθενικός ανησυχούσε επειδή δεν μπορούσε να χάσει βάρος.

Tόμας Mαν: Eπιρρεπής σε ψυχοσωματικές διαταραχές, κυριολεκτικά υπέφερε όταν τύχαινε να διαβάσει ανταποκρίσεις από τον πόλεμο στην Kορέα ή για... μεταρρυθμίσεις στη χώρα του!

Λέον Tολστόι: Mε κύρια σωματόμορφη διαταραχή την κόπωση, υπήρξε επιπλέον και καταθλιπτικός λόγω της υποχονδρίας του.

Tσάρλι Tσάπλιν: Tην τελευταία περίοδο της ζωής του, τον έπιανε πανικός σε χώρους με ανοιχτά παράθυρα. Kάθε πρωί έπαιρνε Aλκα Σέλτζερ για τη ναυτία.

Γκλεν Γκουλντ: O διάσημος πιανίστας εμφανιζόταν στις καλοκαιρινές συναυλίες του στη N. Yόρκη με γάντια και παλτό, για τον φόβο κρυολογήματος.

Mάϊκλ Tζάκσον: Mικροβιοφοβικός, κοιμάται μέσα σε γυάλα με παροχή οξυγόνου και αποφεύγει να εκτίθεται στο ηλιακό φως από φόβο ότι θα καταρρεύσουν οι πλαστικές εγχειρήσεις του - πράγμα που όμως έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει.

Mιχάλης Σκαραμαγκάς

«Έξυπνες» θεραπείες χωρίς φάρμακα


Τέσσερις εναλλακτικοί τρόποι που προλαμβάνουν τους κινδύνους για τον οργανισμό
Του Γιάννη Δεβετζόγλου gdevetzoglou@dolnet.gr
Μπορούμε να κάνουμε το κάπνισμα «υγιεινό», να εμπιστευτούμε την ψυχική μας υγεία σε... γυμναστή και παράλληλα να μειώσουμε τους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου επιχειρώντας μικρές αλλαγές στα γεύματά μας; Μπορούμε, υποστηρίζουν οι ειδικοί. Αρκεί να το κάνουμε με «έξυπνο τρόπο».
Το όφελος που προκύπτει από τις σωτήριες φαρμακευτικές και επεμβατικές μορφές της ιατρικής έχει και το αντίτιμό του: τις παρενέργειες. Το χάπι και το νυστέρι θα έπρεπε να αποτελούν την τελευταία λύση.
Αυτό που θα πρέπει να αλλάξουμε είναι κάποιες καθημερινές συνήθειες. Η υιοθέτηση νέων συνηθειών μπορεί να μας προφυλάξει από την υπέρταση, την παχυσαρκία, τον διαβήτη, τον καρκίνο καθώς και άλλες ασθένειες.
Οι νέες συνήθειες βοηθούν περισσότερο στην πρόληψη των ασθενειών καθώς και των πρώτων συμπτωμάτων τους.
Επίσης, νέα δεδομένα κάνουν λόγο ακόμη και για θεραπεία χρόνιων ασθενειών με τη βοήθεια του τρίπτυχου «διατροφή- άσκηση - έλεγχος του στρες».
Διατροφική ισορροπία αντί δίαιτας
Ο αλάνθαστος οδηγός για το πότε και πόσο θα πρέπει να τρώει κάποιος είναι η δική του πείνα (όχι η λαιμαργία). «Η ώρα του φαγητού» θα πρέπει να αποτελέσει παρελθόν σε περίπτωση που δεν συγχρονίζεται με την ώρα της πείνας. Άλλη μία περίπτωση που δεν πρέπει να πλησιάσουμε το χέρι μας σε πιάτο είναι όταν έχουμε πονοκέφαλο, ίλιγγο, πόνους στην κοιλιά ή όποια άλλη παροδική αδιαθεσία. Η κατανάλωση τροφής σε αυτήν την περίπτωση θα έβλαπτε την υγεία και θα καθυστερούσαμε την υποχώρηση των συμπτωμάτων. Επίσης θα πρέπει να διατηρούμε τα τρία βασικά γεύματα και στο ενδιάμεσο να διακόπτουμε την πείνα μας με φρούτα, μία φέτα ψωμί ολικής άλεσης με μέλι ή λίγο γιαούρτι. Δεν ενδείκνυνται τυρόπιτες, σουβλάκια, γλυκά ή ό,τι άλλο παρόμοιο.
Αν προσθέσουμε στις αλλαγές της διατροφής την άσκηση, σε όλες τις περιπτώσεις το αποτέλεσμα είναι ευεργετικό για την υγεία. Γενικά ο συνδυασμός δύο υγιεινών κανόνων αποδίδει πολύ περισσότερο απ΄ ό,τι η εφαρμογή μόνο ενός. Η καθιέρωση της σωματικής δραστηριότητας συμβάλλει σημαντικά στην πρόληψη και αντιμετώπιση των συμπτωμάτων πολλών ασθενειών. Επιπλέον αποδεικνύεται και βιοχημικά ότι έχει θετική επίδραση σε νόσους της ψυχικής σφαίρας, όπως είναι η κατάθλιψη.
Γυμναστική αντί ψυχοθεραπείας
Σύμφωνα με βιοχημικούς γιατρούς, προκειμένου να ελαττωθεί η νευρομυϊκή ένταση κατά τη διάρκειά της άσκησης, ο εγκέφαλος παράγει ουσίες με αντικαταθλιπτική δράση, οι οποίες συμβάλλουν στην αύξηση της αυτοπεποίθησης, στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου κ.ά. Η ευεργετική επίδραση μίας ώρας συστηματικής άσκησης, προσαρμοσμένης στις ιδιαιτερότητες, τις προτιμήσεις και τις τρέχουσες δυνατότητες του ατόμου, ισοδυναμεί με αυτήν που προκύπτει ύστερα από ψυχανάλυση και ψυχοθεραπεία μερικών ωρών. Επιπλέον, η γυμναστική μειώνει αισθητά το στρες.
Έλεγχος του στρες με αναπνοές
Η μείωση του στρες μπορεί πολύ απλά να επιτευχθεί με αναπνευστικές ασκήσεις. Για να τις κάνουμε όμως χρειάζεται εξάσκηση, μιας και σύμφωνα με ειδικούς οι περισσότεροι δεν έχουν εκπαιδευτεί στο να αναπνέουν σωστά. Συνήθως ακινητοποιούμε το διάφραγμα (σφίγγουμε την κοιλιά) και αναπνέουμε άρρυθμα και διακεκομμένα με αποτέλεσμα την ανεπαρκή οξυγόνωση του οργανισμού.
Η αρμονική διαφραγματική αναπνοή συμβάλλει εντυπωσιακά στην αντιμετώπιση αγχωδών καταστάσεων. Επιπλέον τα όργανα που βρίσκονται στην περιοχή της κοιλιάς υφίστανται μία ρυθμική μάλαξη (μασάζ) που βελτιώνει σημαντικά τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Μάλιστα η συνειδητή αλλαγή του τρόπου αναπνοής, που σκοπό έχει να μειώσει τα επίπεδα του στρες, καταφέρνει να επηρεάζει άμεσα και θετικά την ψυχική, διανοητική και σωματική κατάσταση. Επίσης, η ειδική διατροφή, ο έλεγχος του στρες και η χαλαρή προπόνηση συμβάλλουν με επιτυχία στην αντιμετώπιση του σακχαρώδους διαβήτη και της υπέρτασης.
Δίαιτα κατά της υπέρτασης
Στην ήπια υπέρταση, αλλά και κάποιες φορές σε σοβαρότερες καταστάσεις, υπάρχει δυνατότητα ελέγχου της πίεσης χωρίς φαρμακευτική θεραπεία. Η ελάττωση της πίεσης χωρίς φάρμακα επιτυγχάνεται κυρίως με τη μείωση του σωματικού βάρους (σε περιπτώσεις παχύσαρκων), περιορισμό και διακοπή της πρόσληψης αλατιού, έλεγχο και μείωση του στρες, διακοπή του καπνίσματος, δίαιτα με υψηλό κάλιο (άφθονα φρούτα, κυρίως μπανάνες, λαχανικά), αποφυγή της κατάχρησης οινοπνευματωδών ποτών, καφέ και επαρκή ανάπαυση και ύπνο.
Στην περίπτωση που ο θεραπευτής μας κρίνει πως η φαρμακευτική αντιμετώπιση του προβλήματος είναι αναπόφευκτη, η αλλαγή στο διατροφικό μας πλάνο θα συμβάλει κατά πολύ στη μείωση της απαιτούμενης δοσολογίας των φαρμάκων και ως εκ τούτου θα ελαττωθούν οι ανεπιθύμητες ενέργειές του.
Ωστόσο, επειδή αναφερόμαστε σε μία νόσο που μπορεί να προκαλέσει, απροειδοποίητα, εγκεφαλικό ή έμφραγμα, θα πρέπει ο αρχικός συντονισμός να γίνει υπό την παρακολούθηση ειδικού. Το πιεσόμετρο είναι απαραίτητο για συχνές μετρήσεις.

Κακάο κατά της υπέρτασης


Το κακάο, είτε ως σοκολάτα υγείας είτε ως ρόφημα, μπορεί να μειώσει την πίεση του αίματος σε υπέρβαρους ενηλίκους. Αυτό αποδείχθηκε σε πρόσφατη μελέτη 45 υγιών ενηλίκων με Δείκτη Μάζας Σώματος στο όριο μεταξύ υπέρβαρων και παχύσαρκων. Στο πλαίσιο της μελέτης επιστήμονες από το ερευνητικό κέντρο του Υale έδωσαν στους συμμετέχοντες μία σοκολάτα υγείας που περιείχε 22 γραμμάρια κακάο, ενώ σε κάποιους άλλους σοκολάτα δίχως κακάο. Έλεγχοι του αίματος και υπερηχογραφικά τεστ έδειξαν ότι όσοι κατανάλωσαν τη σοκολάτα με το κακάο είχαν ομαλότερη αγγειακή λειτουργία και μείωση της πίεσης.
Παρομοίως όσοι ήπιαν δύο κούπες κακάο εμφάνισαν βελτίωση της πίεσης και της αγγειακής λειτουργίας. Στην περίπτωση που το ρόφημα περιείχε ζάχαρη, μειώνονταν τα ευεργετικά του αποτελέσματα. Οι ερευνητές απέδωσαν το γεγονός στο ότι η ζάχαρη μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα απ΄ ό,τι το κακάο.
Βάζει φόρο στον... γάμο
Με τρικ αυξάνεται η επιβάρυνση παντρεμένων ζευγαριών
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Σπύρος Δημητρέλης
Δεν φορολογεί μόνο τα ποτά, τα τσιγάρα, τα ακίνητα και τα εισοδήματα. Βάζει φόρο και στον... γάμο! Για την Εφορία ο λόγος.
Μέσω τρικ στον υπολογισμό των δαπανών που εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα αυξάνεται η φορολογική επιβάρυνση όσων ζευγαριών παντρεύονται. Συγκεκριμένα οι δαπάνες για ηλεκτρολόγους, κομμωτήρια, εστιατόρια και ασφάλιστρα ζωής καθώς και η έκπτωση φόρου λόγω της υποβολής της φορολογικής δήλωσης μέσω Ίντερνετ υπολογίζονται ανά φορολογική δήλωση και όχι ανά φορολογούμενο. Με δεδομένο ότι η υποβολή κοινής φορολογικής δήλωσης είναι από τη φορολογική νομοθεσία υποχρεωτική για τα έγγαμα ζευγάρια, ο γάμος ουσιαστικά τιμωρείται από την Εφορία με πρόσθετο φόρο.
Ποιες δαπάνες
Οι εκπίπτουσες δαπάνες και εκπτώσεις φόρου που υπολογίζονται ανά φορολογική δήλωση είναι οι εξής:
● Ασφάλιστρα ζωής. Η Εφορία αναγνωρίζει ανά νοικοκυριό συνολική δαπάνη ασφαλίστρων ζωής, υγείας ή συμμετοχής σε ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα 1.200 ευρώ. Το ποσό αυτό αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα και η μέγιστη έκπτωση φόρου ανέρχεται στα 480 ευρώ (444 για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 30.000 έως 75.000 ευρώ, 324 ευρώ για όσους έχουν εισόδημα από 12.000 έως 30.000 ευρώ).
● Δαπάνη για συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρολόγους, εστιατόρια, κέντρα αισθητικής κλπ. Η Εφορία αναγνωρίζει μέγιστο ποσό δαπάνης 20.000 ευρώ ανά φορολογική δήλωση. Από αυτά αφαιρείται από το εισόδημα το 40%. ΄Ετσι η μέγιστη έκπτωση φόρου φθάνει στα 3.200 ευρώ (2.960 ευρώ για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 30.000 έως 75.000 ευρώ και 2.160 για όσους έχουν εισόδημα από 12.000 έως 30.000 ευρώ).
● Έκπτωση φόρου λόγω υποβολής της φορολογικής δήλωσης μέσω Ίντερνετ. Στην περίπτωση πιστωτικού εκκαθαριστικού (επιστροφή φόρου) δεν υπάρχει έκπτωση, ενώ στην περίπτωση χρεωστικού εκκαθαριστικού προσφέρεται έκπτωση 1,5% επί του οφειλόμενου φόρου με μέγιστο ποσό έκπτωσης τα 118 ευρώ.
Παράδειγμα
΄Ενα ζευγάρι εργαζόμενων μισθωτών χωρίς παιδιά, όπου ο σύζυγος έχει ετήσιο εισόδημα 25.000 ευρώ και η σύζυγος 20.000 ευρώ. Το ζευγάρι αυτό πληρώνει ετησίως για ασφάλιστρα ζωής 2.400 ευρώ, ενώ πραγματοποίησε και δαπάνες για συντήρηση της κύριας ιδιόκτητης κατοικίας τους, για κομμωτήρια, εστιατόρια 30.000 ευρώ (20.000 ευρώ ο σύζυγος και 10.000 ευρώ η σύζυγος).
Στο ζευγάρι αναλογεί φόρος εισοδήματος 5.670 ευρώ (3.510 ευρώ στον σύζυγο και 2.160 ευρώ στη σύζυγο). Αν και πραγματοποιούν δαπάνη για ασφάλιστρα ζωής 2.400 ευρώ, η Εφορία αναγνωρίζει μόνο τα 1.200 και τους μειώνει τον φόρο εισοδήματος κατά 444 ευρώ. Επίσης, τους αναγνωρίζει μόνο τα 20.000 ευρώ από τα 30.000 ευρώ που πραγματοποίησαν για δαπάνες συντήρησης κατοικίας κλπ. Από αυτά γλιτώνουν φόρο 2.960 ευρώ. Ο συνολικός φορο-λογαριασμός τους διαμορφώνεται με βάση τις παραπάνω εκπτώσεις στα 2.266 ευρώ.
Στην περίπτωση που υπέβαλαν ξεχωριστές φορολογικές δηλωσεις ή η Εφορία αναγνώριζε το ανώτατο ποσό των δαπανών αυτών ανά φορολογούμενο και όχι ανά φορολογική δήλωση τότε το ζευγάρι θα πλήρωνε φόρο 1.782 ευρώ, δηλαδή 484 ευρώ λιγότερα.
Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η Εφορία πριμοδοτεί τον γάμο, όπως στην περίπτωση του αφορολόγητου ορίου για τις οικογένειες με τρία παιδιά. Ο σύζυγος δικαιούται αφορολόγητο όριο 22.000 ευρώ, το οποίο αν δεν μπορεί να το εξαντλήσει (έχει χαμηλότερο εισόδημα) τότε το υπόλοιπο αφαιρείται από το εισόδημα της συζύγου.

Ερωτήσεις & Απαντήσεις / Ασφάλιση & Συντάξεις


«E» 23/7

59χρονος Νυχτοφύλακας με 4.550 μεικτά βαρέα


Γεια σας. Ονομάζομαι Σερέτης Θεόδωρος. Γεννήθηκα 21/7/1949 και εργάζομαι ως νυχτοφύλακας. 21/7/2009 κλείνω τα 60 χρόνια και 31/1/2010 συμπληρώνω 4.550 ένσημα περίπου ΙΚΑ Μεικτά Βαρέα ΕΤΕΑΜ. Ο μισθός μου τώρα που σας γράφω 1.550 ευρώ και παίρνω κάθε μήνα 1.750 - 1.800 λόγω νύχτας. Μπορείτε να μου πείτε με αυτά τα δεδομένα τι σύνταξη θα βγάλω; Και αν αξίζει να μείνω (αν με κρατήσουν φυσικά) στη δουλειά μερικά χρόνια ακόμη; Θα παίξει ρόλο στη σύνταξη;

Από τα στοιχεία που μας δίνετε προκύπτει ότι θα έχετε τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθείτε εφόσον συμπληρώσετε το 60ό έτος της ηλικίας σας. Το συνολικό ποσό της σύνταξης κύριας και επικουρικής θα είναι 800 ευρώ περίπου. Σας συμφέρει η παραμονή στην εργασία για καλύτερη σύνταξη, αλλά και επειδή έχετε σχετικά καλές αποδοχές ως εργαζόμενος.

Γαζώτρια με ΙΚΑ και ΤΕΒΕ
Για τη γυναίκα μου. Γεννήθηκε το 1951. Εχει 15 χρόνια ΤΕΒΕ. Από το 1981 - 1996. Προηγούμενα έχει 5 χρόνια ΙΚΑ. Και τώρα από το 2004 δουλεύει σαν γαζώτρια και έχει ΙΚΑ. Μπορείτε να μου πείτε πότε θα βγει στη σύνταξη, από πού, ΙΚΑ - ΤΕΒΕ, και τι θα πάρει περίπου. Ο μισθός της τώρα είναι περίπου 800 ευρώ.

Η σύζυγός σας θα συνταξιοδοτηθεί σε ηλικία 60 ετών από το ΙΚΑ, το οποίο θα συνυπολογίσει και τον χρόνο ασφάλισης του ΤΕΒΕ. Το ποσό της κύριας σύνταξης με βάση τα σημερινά δεδομένα θα είναι 520 ευρώ περίπου.

Μητέρα εργαζόμενη στον ΟΤΕ

Ημερομηνία γέννησης: 8-11-1953 (55 ετών).

Εγγαμη με δύο παιδιά 31 και 27 ετών.

Εχω διοριστεί στον ΟΤΕ στις 14-9-1988 (20 χρόνια υπηρεσίας).

Δεν έχω προηγούμενη υπηρεσία.

Πότε μπορώ να συνταξιοδοτηθώ;

ΕΛΕΝΗ Σ.

Εφόσον δεν έχετε ασφάλιση σε άλλο ταμείο, εκτός του ΤΑΠ-ΟΤΕ, θα πρέπει να συμπληρώσετε 25 χρόνια ασφάλισης ή το 60ό έτος της ηλικίας σας για να μπορέσετε να πάρετε σύνταξη.

65χρονος με 39 χρόνια υπηρεσίας

Το όνομά μου Αντώνιος Ευαγγ. Σάββας. Γεννημένος στις 9-11-44. Συντάξιμος χρόνος 1-1-1966 - 31-7-2007. Συν 29 μήνες στρατός 7-6-1963 - 27-11-1965

Κατηγορία

Ζ\39 έτη

Ε\1 έτος

Γ\1 έτος

Πόση σύνταξη θα πάρω

Δεν μας γράφετε σε ποιο ταμείο είσαστε ασφαλισμένος. Από τα στοιχεία που μας δίνετε φαίνεται πιθανότερο να έχετε ασφάλιση στο πρώην ΤΑΕ (ΟΑΕΕ), έτσι στην περίπτωση αυτή το ποσό της σύνταξης θα είναι περίπου στα 1.450 ευρώ.

Νοσοκόμος για Εφάπαξ - σύνταξη

Νοσοκόμος Δ.Ε. διορισμένος 25-11-1977 μισθ. κλ. 3 των 60, βασικός μισθός 1.253 . Στρατός 28 μήνες ΟΤΕ και με τι ποσό σύνταξης και εφάπαξ μπορώ να φύγω;

Μπορείτε να πάρετε άμεσα σύνταξη. Ομως η σωστή επιλογή για σας είναι να συμπληρώσετε οπωσδήποτε 33,5 έτη ασφάλισης για να πάρετε πλήρη σύνταξη για 34 χρόνια. Το συνολικό ποσό της σύνταξης (από όλα τα ταμεία) θα είναι 1380 ευρώ περίπου και το εφάπαξ βοήθημα 41.000 ευρώ περίπου.

Με ένσημα

ΙΚΑ - ΤΑΕ - ΤΣΑ

Χρήστος Ι. Κάντζας. Είμαι ασφαλισμένος από 1η Ιαν. 1965. Εχω 2 χρόνια και 3 μήνες ΙΚΑ. Ημ. εργ. 675.

12 χρόνια και 5 μήνες ΤΑΕ. Απλή κατηγ. ημέρες 3.725.

26 χρόνια και 7 μήνες ΤΣΑ. Απλή κατηγ. ημ. εργ. 7.975.

12.375 ημέρες

Ενα διάστημα 18 μήνες ήμουν ταυτόχρονα ασφαλισμένος στο ΤΑΕ και ΤΣΑ. Εφέτος 29-1-2008 κατέθεσα για σύνταξη και παίρνω προσωρινή 370 Ε καθαρά.

Σε ένα χαρτί που μου έστειλαν γράφει ότι πραγματοποίησα 11.925 μεροκάματα, ενώ είναι 12.375.

Υπάρχει καθυστέρηση στις συντάξεις του ΟΑΕΕ. Εκτιμούμε ότι οριστική απόφαση θα εκδώσει προς το τέλος του χρόνου. Ο χρόνος παράλληλης ασφάλισης δεν αθροίζεται και από τα δύο ταμεία αλλά μόνο από το ένα. Παίρνετε μικρή προσαύξηση για τον χρόνο αυτό. Το ποσό της σύνταξης δεν μπορεί να υπολογιστεί εάν δεν μας γράψετε αναλυτικά τις ασφαλιστικές κατηγορίες στις οποίες ασφαλιστήκατε στο ΤΑΕ.

Οδηγός σχολικού με ΙΚΑ - ΤΣΑ

Εχω γεννηθεί το 1954. Από το 1969 έως το 1989 έχω 5.100 ένσημα ΙΚΑ απλά. Από το 1990 έως το 2007 έχω 5.100 ένσημα ΤΣΑ.

Από τον Ιανουάριο του 2008 εργάζομαι σε σχολικό με ημιαπασχόληση. Θα ήθελα μέσω της στήλης σας να μου απαντήσετε:

1. Σε ποια ηλικία μπορώ να συνταξιοδοτηθώ;

2. Με συμφέρει να κάνω εξαγορά στρατιωτικού (έχω υπηρετήσει στο Ναυτικό 32 μήνες) και, εάν ναι, πόσο χρόνο μπορώ να εξαγοράσω;

3. Τι σύνταξη υπολογίζετε ότι μπορώ να πάρω;

Τα τελευταία ένσημα ημιαπασχόλησης είναι του ΙΚΑ.

Ιωάννης Τατινας

Για να πάρετε σύνταξη θα πρέπει να συμπληρώσετε το 60ό έτος της ηλικίας σας. Με βάση τα σημερινά δεδομένα δεν σας συμφέρει να αναγνωρίσετε τον χρόνο στρατιωτικής θητείας. Το ποσό της σύνταξης δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί από σήμερα.

Μητέρα ανηλίκων με 8.800 ένσημα

Γεννήθηκα στις 2/6/1960. Εχω 2 ανήλικα παιδιά ηλικίας 14 και 7 ετών. Εργαζόμουν σε εταιρεία από το 1977 ασφαλισμένη στο ΙΚΑ και στο Ταμείο Μετάλλου από το 1981. Εχω 8.800 ένσημα. Απολύθηκα από τη δουλειά μου τον Νοέμβριο του 2007 και έκτοτε είμαι στο ταμείο ανεργίας. Το ημερομίσθιό μου ήταν 50 ευρώ μεικτά τον τελευταίο μήνα. Εάν δεν βρω δουλειά, πότε βγαίνω στη σύνταξη και πόση σύνταξη μπορώ να βγάλω;

Ημερομίσθια 2007: 50 ευρώ

2006: 44 ευρώ

2005: 40 ευρώ

2004: 40 ευρώ

Δήμα Γεωργία

Με βάση τα στοιχεία που μας δίνετε, δεν μπορείτε να πάρετε σύνταξη με το καθεστώς που ισχύει για τις μητέρες ανηλίκων (50-55 ετών). Σε ηλικία 55 ετών μπορείτε να πάρετε μειωμένη σύνταξη, εφόσον έχετε 100 ένσημα κάθε χρόνο την τελευταία πενταετία. Εφόσον συμπληρώσετε 11.000 ημέρες ασφάλισης, μπορείτε να πάρετε σύνταξη ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. Επίσης σύνταξη παίρνετε σε κάθε περίπτωση στο 60ό έτος. Το ποσό της σύνταξης δεν μπορεί να υπολογιστεί από σήμερα.

Επιχειρηματίας με ΤΕΒΕ

Ονομάζομαι Γεωργία Ραψομανίκη, έχω γεννηθεί στις 21/1/1950, είμαι έγγαμη και μητέρα τριών (3) ενήλικων παιδιών, εκ των οποίων τα δύο (2) είναι παντρεμένα. Από τις 7/5/1982 μέχρι και σήμερα διατηρώ επιχείρηση με εργαστήριο με τυρόπιτες - καφενείο και είμαι ασφαλισμένη στο ΤΕΒΕ όπως παρακάτω:

7ος/1982 - 2ος/1984 Γ κατ. ασφάλισης

3ος/1984 - 2ος/1988 Ε κατ. ασφάλισης

3ος/1988 - 12ος/1993 ΣΤ κατ. ασφάλισης

1ος/1994 - 12ος/2002 Ζ κατ. ασφάλισης,

1ος/2003 - 12ος/2006 Η κατ. ασφάλισης

1ος/2007 - 2ος/2008 ΠΟ5 κατ. ασφάλισης

Για να συνταξιοδοτηθείτε θα πρέπει να συμπληρώστε ηλικία 60 ετών και 35 χρόνια ασφάλισης. Στην περίπτωσή σας δεν μπορείτε να συμπληρώσετε αυτά τα χρόνια μέχρι το 60ό έτος. Οποτε, για να πάρετε σύνταξη, θα πρέπει να συμπληρωθούν 35 χρόνια ασφάλισης, είτε να συμπληρώσετε το 65ο έτος της ηλικίας σας. Το ποσό της σύνταξης που θα παίρνετε με τα χρόνια ασφάλισης που έχετε μέχρι σήμερα θα είναι περίπου 1.050 ευρώ.

54χρονος με 37 χρόνια υπηρεσία

Ονομάζομαι Γεώργιος Φραγκιαδάκης, 54 ετών και θα ήθελα να μάθω:

Α) Αν με τα παρακάτω στοιχεία, μπορώ να βγω σε σύνταξη 37 χρόνια εργασίας χωρίς όριο ηλικίας στο τέλος του 2008;

Β) Ποιο θα είναι το ποσό της σύνταξης του ΙΚΑ και ποιο του επικουρικού ταμείου πετρελαιοειδών ΤΕΑΠΕΠ και ΙΚΑ-ΤΕΑΜ;

Εργάζομαι από το 1971 έως και σήμερα και αναλυτικά μέχρι στιγμής έχω τα ακολούθα:

Α) 1971-1979 (2.575 ) ένσημα από Μόντρεαλ Καναδά αναγνωρισμένα από το ΙΚΑ για θεμελίωση συνταξιοδότησης.

Β) 1979-2007 (8.279) ένσημα στην Ελλάδα ιδιωτικός υπάλληλος σε εταιρεία πετρελαιοειδών.

Γ) 2008 (300) ένσημα σε εταιρεία ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Με βάση τα πιο πάνω στοιχεία στο τέλος του 2008 θα έχω συγκεντρώσει για συνταξιοδότηση 11.154 ένσημα ΙΚΑ.

Για επικουρικό 27 χρονιά 1 μήνα και 24 μέρες επικουρικό για ταμείο πετρελαιοειδών ΤΕΑΠΕΠ συν 1 χρόνο ΙΚΑ-ΤΕΑΜ. Επίσης θα ήθελα να μάθω αν η πρόσφατη συμφωνία Ελλάδας - Αυστραλίας για το συνταξιοδοτικό που έχει ισχύ από τον Απρίλιο του 2008 θα επεκταθεί και για τους εργαζομένους σε Καναδά - ΗΠΑ. Γνωρίζετε κάτι;

Εφόσον ο χρόνος ασφάλισης που έχει αναγνωριστεί από το ΙΚΑ για τον Καναδά είναι χρόνος πραγματικής ασφάλισης από μισθωτή εργασία, μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε με 37 χρόνια ασφάλισης ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας. Η διακρατική συμφωνία που υπεγράφη με την Αυστραλία ισχύει μόνο για τη χώρα αυτή και σε καμιά άλλη. Το ποσό της σύνταξης που θα πάρετε για τον χρόνο ασφάλισης που έχετε στο ΙΚΑ θα είναι περίπου 1.700 ευρώ και περίπου 850 ευρώ από το επικουρικό.

Νοσηλεύτρια με παιδί

Είμαι νοσηλεύτρια στο Μαιευτήριο «Ελενα», αορίστου χρόνου ιδιωτικού δικαίου, ασφαλισμένη από το 80 έως σήμερα. Τον 9ο του 2009 θα είμαι 50 ετών, με ανήλικο παιδί 9 ετών. Μπορώ να συνταξιοδοτηθώ και πότε;

Εφόσον συμπληρώνετε το 50ό έτος μέχρι το 2009 θα έχετε τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθείτε σε ηλικία 50 ετών. Η σύνταξη, βέβαια, αυτή θα είναι μειωμένη κατά 22,5%.

Ιδιωτικός με 10.500 ένσημα

Είμαι ιδιωτικός υπάλληλος ασφαλισμένος στο ΙΚΑ και Επικουρική ΤΕΥΑΕΚ.

Εργάζομαι από τον 6ο μήνα 1973.

Συμπληρώνω 10.500 ένσημα τον 8ο μήνα του 2008.

Γεννημένος 1-8-48.

Αποδοχές κατά μήνα:

2004: 1.614,46

2005: 1.614,46

2006: 1.686,75

2007: 1.686,75

2008: 2.048,35

Παρακαλώ, μπορείτε να μου πείτε πόση θα είναι η κύρια και πόση η επικουρική σύνταξη;

Αντώνης Α.

Από τα στοιχεία που μας δίνετε προκύπτει ότι το ποσό της κύριας σύνταξης που θα πάρετε θα είναι περίπου 1.300 ευρώ, ενώ της επικουρικής θα είναι περίπου 570 ευρώ.

Στο ΤΑΕ από το 1967

Ονομάζομαι Ρουσινός Γεώργιος. Ημερ. γέννησης: 12-08-1943. Ημερ. πρώτης εγγραφής ΤΑΕ: 15-11-1967.

Ημερ. έναρξης ασφαλισμένου: 01-02-1967. Είμαι ασφαλισμένος στο ΤΑΕ από την ως άνω ημερομηνία και σας αναφέρω παρακάτω τις εκάστοτε κλάσεις

Α κατηγ. 1/2/1967 - 31/12/1976

Γ κατηγ. 1/1/1977 - 31/12/1977

Ζ κατηγ. 1/1/1978 - 31/12/2007

14η κατηγ. 1/1/2008-...

Σε συνέχεια θα ήθελα να σας ρωτήσω τα εξής:

1) Μπορώ να βγω στη σύνταξη τώρα; Τι ποσό σύνταξης θα πάρω;

2) Συμφέρει να εξαγοράσω το στρατιωτικό; Αν ναι, πόσο θα στοιχίσει και τι ποσό επιπλέον θα μου προσθέσει στη μηνιαία σύνταξή μου;

3) Προσθέτει κάτι και πόσο στη σύνταξή μου η περαιτέρω παραμονή μου στο ταμείο;

4) Θίγομαι από το καινούργιο ασφαλιστικό νομοσχέδιο;

Εάν συνταξιοδοτηθείτε σήμερα, στο ποσό της σύνταξης που θα πάρετε από το ΤΑΕ (ΟΑΕΕ) θα είναι 1250 ευρώ περίπου. Για να αναγνωρίσετε τον χρόνο στρατιωτικής θητείας θα πληρώσετε για κάθε χρόνο 3.500 ευρώ περίπου και θα έχετε προσαύξηση 60 ευρώ τον μήνα περίπου στη σύνταξή σας για κάθε χρόνο αναγνώρισης. Συμφέρει στην περίπτωσή σας η αναγνώριση της στρατιωτικής θητείας. Για κάθε χρόνο επίσης που παραμένετε στην ασφάλιση του ταμείου έχετε προσαύξηση 60 ευρώ περίπου τον μήνα. Δεν έχει αλλάξει κάτι για σας με τον νέο ασφαλιστικό νόμο.

Νοσοκόμα με ανήλικα παιδιά

Γυναίκα γεννηθείσα το 69. Απόφοιτη από σχολή διετούς φοιτήσεως (αδελφών νοσοκόμων ΚΑΤ). Διορισμένη 27/7/87. Με δύο παιδιά γεννηθέντα το 91 και το 97. Πότε μπορεί να βγει στη σύνταξη;

Για να συνταξιοδοτηθεί θα πρέπει να συμπληρώσει 25 έτη ασφάλισης συνολικά και ηλικία 50 ετών. Σε μικρότερη ηλικία σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να χορηγηθεί σύνταξη.

Ταχυδρομικός από το 1977

Είμαι ασφαλισμένος στο ΤΑΠ-ΟΤΕ, υπάλληλος ΕΛΤΑ. Από 1-1-1977 μέχρι σήμερα είμαι ασφαλισμένος συνέχεια στο ίδιο Ταμείο. Εχω γεννηθεί 13-5-1953. Πότε έχω δικαίωμα συνταξιοδότησης;

Δημ. Κοκολάκης

Από τα στοιχεία που μας δίνετε προκύπτει ότι για να συνταξιοδοτηθείτε απαιτείται να συμπληρώσετε 34,5 χρόνια ασφάλισης. Ετσι στην περίπτωση αυτή χορηγείται σύνταξη ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.

Πλήρης σύνταξη

54χρονος με παιδί με αναπηρία

Ονομάζομαι Γιάννης, είμαι 54 ετών. Εχω 7.500 ένσημα και παιδί με αναπηρία 67%. Μπορώ να βγω σε πλήρη σύνταξη;

Εάν έχετε σύζυγο που εργάζεται και έχει ασφάλιση σε οποιοδήποτε ταμείο, μπορείτε να πάρετε σύνταξη, λόγω αναπηρίας του παιδιού, με την προϋπόθεση ότι η σύζυγός σας δεν θα κάνει η ίδια χρήση του αντίστοιχου δικαιώματος. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση στο ταμείο της.

Καθαρίστρια
Με ένσημα στη Βουλγαρία

Λέγομαι Γιώτα Περιστεράκη και είμαι 53 ετών.

Εχω έρθει για πάντα από τη Βουλγαρία εδώ και 10 χρόνια. Εχω από τη Βουλγαρία ως νοσοκόμα 6.460 μεροκάματα και στην Ελλάδα έχω 2.300 μεροκάματα βαρέα, ως καθαρίστρια όπου και εργάζομαι ακόμη. Πότε μπορώ να πάρω σύνταξη;

Από τα στοιχεία που μας δίνετε προκύπτει ότι για να πάρετε μειωμένη σύνταξη θα πρέπει να συμπληρώσετε το 55ο έτος της ηλικίας σας. Εάν συμπληρώστε 3.600 ημέρες ασφάλισης στα βαρέα ή το 60ό έτος της ηλικίας σας παίρνετε πλήρη σύνταξη για τα χρόνια ασφάλισης που θα έχετε συμπληρώσει.

Ξενοδοχοϋπάλληλος
Σύνταξη ως πατέρας παιδιού με αναπηρία

Είμαι ξενοδοχοϋπάλληλος, έχω ένσημα από το 1972. Σύνολο ενσήμων 8.637.

Ημερομηνία γέννησης: 26-5-1954, πατέρας παιδιού με αναπηρία πάνω από 67%.

Η σύζυγός μου δεν εργάζεται, είναι ασφαλισμένη στον ΟΓΑ. Εχω τα παρακάτω ερωτήματα:

α) Με τον νέο ασφαλιστικό νομό Ν. 3655/2008 αθρ. 140, μπορώ να υποβάλω τα χαρτιά μου για σύνταξη;

β) Ο μέσος όρος των μισθών μου τα τελευταία 5 χρόνια είναι 1.700 ευρώ. Τι σύνταξη θα πάρω;

γ) Ποιο ποσό εφάπαξ δικαιούμαι στις 30-8-2009 που θα έχω 30 χρόνια και 360 μήνες στο ΤΑΞΥ;

Εάν η σύζυγός σας είναι ασφαλισμένη συνεχώς στον ΟΓΑ (με καταβολή εισφορών) και υποβάλλει δήλωση ότι δεν θα κάνει χρήση του δικαιώματος συνταξιοδότησης που της δίνει ο νόμος, τότε μπορείτε εσείς να συνταξιοδοτηθείτε ως πατέρας παιδιού με αναπηρία. Για να υπολογίσετε το ποσό της σύνταξης, θα πρέπει να μας γράψετε αναλυτικά τις αποδοχές κάθε χρόνου και όχι τον μέσο όρο. Το εφάπαξ βοήθημα που θα πάρετε από το ΤΑΞΥ θα είναι περίπου 35 μισθοί.

Τρίτη 22 Ιουλίου 2008

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΑΝΕΚ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ deck (οικονομική)

ΠΡΩΙΝΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΜΕΤ’ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ

ΧΑΝΙΑ

(α) 2 ενήλικες + ΙΧ = 156 ευρώ

(β) 2 ενήλικες = 94 ευρώ

(γ) 2 ενήλικες + 2 παιδιά + ΙΧ = 222 ευρώ

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

(α) 162 ευρώ

(β) 100 ευρώ

(γ) 232 ευρώ

Κατηγορία deck + cabin

ΠΡΩΙΝΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ

ΧΑΝΙΑ DECK + CABIN ΜΕΤ’ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ

(α) 2 ενήλικες + ΙΧ = 281 ευρώ

(β) 2 ενήλικες = 186 ευρώ

(γ) 2 ενήλικες + 2 παιδιά = 244 ευρώ

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

(α) 295 ευρώ

(β) 200 ευρώ

(γ) 264 ευρώ

Αυτό είναι το μονοπώλιο της ΑΝΕΚ; Και μόνο το μήνυμα «Ραντεβού στην Κρήτη» λέει πολλά. Τι έχουν να πουν για αυτά οι κατήγοροι της εταιρίας; Αντίστοιχα ας δούμε ποιες είναι οι τιμές της GA FERRIES και της BLUE STAR σε άλλες γραμμές που ευαγγελίζονται πάγωμα τιμών

ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΡΟΔΟΣ (οικονομική θέση)

(α) 2 ενήλικες + ΙΧ = 421 ευρώ

(β) 2 ενήλικες = 274 ευρώ

(γ) 2 ενήλικες + 2 παιδιά = 680 ευρώ

ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΠΑΤΜΟΣ

(α) 343 ευρώ

(β) 340 ευρώ

(γ) 541 ευρώ

ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΚΩΣ

(α) 391 ευρώ

(β) 340 ευρώ

(γ) 482 ευρώ

ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΣΑΜΟΣ

(α) 438 ευρώ

(β) 378 ευρώ

(γ) 507 ευρώ

Αυτά για όσους είχαν αναλάβει το έργο της δυσφήμισης της μοναδικής ατόφιας Κρητικής εταιρείας. Οι αριθμοί ομιλούν… και δεν διαψεύδονται.

Πέντε φρούτα και δύο σαλάτες την ημέρα

πηγή Εφημερίδα νέα
Να τρώτε κάθε μέρα 5 αντιοξειδωτικά φρούτα εάν είστε ενήλικος και 3-4 εάν είστε παιδί. Σε αυτά να προσθέτετε 400 γραμμάρια ή ένα φλιτζάνι ωμά λαχανικά (σαλάτα) και μισό φλιτζάνι μαγειρευτά λαχανικά το μεσημέρι και άλλα τόσα το βράδυ. Αυτό συνιστά ο καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης κ. Αντώνης Καφάτος.
«Τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονο χρώμακαι ιδιαίτερα όσα περιέχουν λυκοπένιο, με πρώτη την ψημένη ντομάτα- βοηθούν πράγματι στην άμυνα του οργανισμού μας στον ήλιο, γιατί περιέχουν πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες και ιχνοστοιχεία (όπως το σελήνιο και ο ψευδάργυρος)», επιβεβαιώνει ο κ. Καφάτος. «Στην έρευνα των επτά χωρών, που συνεχίζεται από το 1960 έως σήμερα, βρήκαμε ότι έχουμε υψηλότερα επίπεδα λυκοπενίου στο αίμα μας από άλλους λαούς, όπως τους Ολλανδούς, γιατί τρώμε περισσότερα φρούτα και λαχανικά».
Όχι στα συμπληρώματα
Αφήστε στην άκρη τα «μαγικά» χαπάκια. «Είναι ασύγκριτα καλύτερο να τρώτε φρούτα και λαχανικά και να μην παίρνετε τις ουσίες τους σε συμπληρώματα διατροφής», τονίζει ο καθηγητής. «Πιστεύουμε ότι έχουμε ανακαλύψει έως σήμερα μόνο τις μισές ουσίες τους και ότι περιέχουν πολλές άλλες εξαιρετικά χρήσιμες για τον οργανισμό μας, τις οποίες δεν γνωρίζουμε ακόμα. Είναι επίσης καλύτερο να τρώτε ολόκληρα τα φρούτα και τα λαχανικά και όχι σε χυμούς, γιατί έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη (λόγω της έλλειψης φυτικών ινών) και αυξάνουν την τάση για διαβήτη. Φυσικά, οι φυσικοί χυμοί είναι πολύ καλύτεροι από τα αναψυκτικά».