Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009

Από την 1η Απριλίου η αντικατάσταση παλαιών

22.01.09
Συνέντευξη του Προέδρου του Σωματείου Εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών κ. Πρ. Προδρομίδη

«Με την έκδοση της οδηγίας 2006/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Δεκεμβρίου 2006 της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι νέες άδειες οδήγησης από 19/1/2009, σε όλα τα κράτη μέλη πρέπει υποχρεωτικά να εκδίδονται σύμφωνα με τα πρότυπα που αναφέρουν οι διατάξεις της οδηγίας και να εκτυπώνονται σε μορφή πλαστικής κάρτας».
Αυτή είναι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα νέα διπλώματα οδήγησης. Για το τι σημαίνει αυτό πρακτικά μας ενημερώνει, σε συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών κ. Πρόδρομος Προδρομίδης.
ΕΡ: Από τις 19 Ιανουαρίου λοιπόν, μπορεί κάποιος να αλλάξει το δίπλωμά του και να πάρει το καινούριο σε μορφή πλαστικής κάρτας.
ΑΠ: Αυτό ισχύει, αλλά προς το παρόν μόνο για τα νέα διπλώματα. Για να γίνω κατανοητός και να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις με τον κόσμο θα αναφερθώ αναλυτικά για την κάθε κατηγορία.
Όποιος λοιπόν, από τώρα και στο εξής δώσει εξετάσεις για να πάρει δίπλωμα αυτοκινήτου θα παραλάβει νέο δίπλωμα σε 10 περίπου μέρες μετά την επιτυχία του στις εξετάσεις. Αν κάποιος θέλει να κάνει επέκταση του διπλώματός του, δηλαδή να βγάλει δίπλωμα για φορτηγό, λεωφορείο, νταλίκα ή μηχανή, με την προϋπόθεση ότι έχει δίπλωμα αυτοκινήτου, θα παραλάβει το νέο δίπλωμα πάλι σε 10 ημέρες μετά τις εξετάσεις του αλλά στο μεταξύ θα μπορεί να έχει το παλιό δίπλωμα, με την παλιά φυσικά κατηγορία, και να οδηγεί. Αν κάποιος έχει δίπλωμα που λήγει άμεσα ή έχει ήδη λήξει, και πρέπει να το κάνει αναθεώρηση, το δίπλωμά του θα κρατείται από την υπηρεσία μέχρι την έκδοση του καινούριου που σημαίνει ότι για 10 μέρες περίπου δεν θα πρέπει να οδηγεί. Γι’ αυτό κάνουμε έκκληση στους επαγγελματίες αλλά και σε όσους έχουν δίπλωμα που λήγει λόγω ηλικίας να φροντίσουν να καταθέσουν δικαιολογητικά τουλάχιστον 15-20 μέρες πριν τη λήξη του διπλώματος αλλά όχι περισσότερο από δυο μήνες πριν. Αν για παράδειγμα, το δίπλωμα κάποιου λήγει στις 30 Μαρτίου θα μπορεί να καταθέτει τα χαρτιά για ανανέωση από τις 30 Ιανουαρίου το νωρίτερο μέχρι τις 10-15 Μαρτίου το αργότερο. Έτσι ώστε να υπάρχει το περιθώριο έκδοσης του νέου διπλώματος αλλά και να μην μένει ο οδηγός χωρίς δίπλωμα. Τέλος για κάποιον που δεν ανήκει στις παραπάνω κατηγορίες και θέλει απλά να κάνει αντικατάσταση το παλιό δίπλωμα με καινούριο θα πρέπει να περιμένει ως την 1η Απριλίου οπότε και μπορεί να κάνει αίτηση.
ΕΡ: Θα δοθεί λοιπόν προτεραιότητα στα νέα διπλώματα και σ’ αυτά που λήγουν
ΑΠ: Ακριβώς. Κι αυτό μέχρι να μπουν όλα σε μια σειρά και να λειτουργήσει το σύστημα. Γιατί πρέπει να ξέρετε πως εμείς καταθέτουμε τις αιτήσεις στην Υπηρεσία Συγκοινωνιών, η Υπηρεσία τις μεταβιβάζει στην Αστυνομία και από κει πηγαίνουν στο Υπουργείο Μεταφορών. Αφού ελεγχθούν κι από κει ξαναστέλνονται στην Αστυνομία και η Αστυνομία μεταβιβάζει τα νέα διπλώματα στην Υπηρεσία Συγκοινωνιών απ’ όπου και τα παραλαμβάνουμε εμείς. Αυτή όλη η διαδικασία υπόσχονται ότι θα ολοκληρώνεται μέσα σε επτά ημέρες.
ΕΡ: Πάλι η Αστυνομία λοιπόν, αναλαμβάνει και αυτή τη δουλειά;
ΑΠ: Καλώς η κακώς η Αστυνομία μόνο διαθέτει όλες εκείνες τις υποδομές και την τεχνογνωσία για την έκδοση επίσημων εγγράφων με προδιαγραφές ασφαλείας και εγκυρότητας.
ΕΡ: Όλα καλά λοιπόν, αλλά δεν μας είπατε τι σημαίνει αυτό για την τσέπη του πολίτη. Εννοώ φυσικά αν επιβαρύνεται ο πολίτης με κάποιο οικονομικό κόστος.
ΑΠ: Δυστυχώς ναι. Είμαστε υποχρεωμένοι να καταβάλουμε ένα παράβολο των 30 ευρώ που εκδίδεται από την Εθνική Τράπεζα για κάθε δίπλωμα από τώρα κι ύστερα για όλες τις κατηγορίες διπλωμάτων.
ΕΡ: Ακούγονται επίσης φήμες για νέες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων οδηγών. Θα αλλάξει και πάλι το σύστημα; Θα γίνουν πιο αυστηρά τα πράγματα;
ΑΠ: Επισήμως δεν υπάρχει καμιά ενημέρωση και τίποτα δεν έχει δρομολογηθεί. Αν αλλάξει κάτι αυτό θα γίνει, από πληροφορίες που έχουμε, από τον Μάρτη και μετά. Ενδέχεται να αλλάξει το σύστημα εξετάσεων κι αυτό θα ξεκινήσει πιλοτικά από τις Σέρρες. Αλλά ακόμη δεν είναι τίποτα σίγουρο. Κάθε φορά που αλλάζει πάντως το σύστημα εξετάσεων γίνεται σίγουρα λίγο πιο δύσκολο, πιο απαιτητικό και σχεδόν πάντα πιο ακριβό από άποψη κόστους για τον μαθητή.
ΕΡ: Πιστεύετε ότι μια αλλαγή στο σύστημα εξέτασης θα έδινε περισσότερα εφόδια σε έναν οδηγό έτσι ώστε να αποφευχθούν και σταδιακά να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα;
ΑΠ: Όλοι γνωρίζουμε ότι τα τροχαία ατυχήματα προκαλούνται από συγκερασμό παραγόντων και δεν οφείλονται αποκλειστικά στην απειρία ή την ελλιπή προετοιμασία του μελλοντικού οδηγού. Όποιος οδηγεί ξέρει ότι η οδήγηση δεν μαθαίνεται αλλά κατακτείται. Η οδηγική συμπεριφορά μαθαίνεται. Αλλά όταν βγαίνει ο νέος οδηγός στο δρόμο αναγκάζεται να εγκαταλείψει τις αρχές και τους νόμους που διδάχτηκε γιατί αντιμετωπίζει την επιθετική οδήγηση των άλλων, την έλλειψη υποδομών των δρόμων, την κυκλοφοριακή συμφόρηση, την κακή σήμανση και τόσα άλλα. Τα ατυχήματα δεν μειώνονται με μια αλλαγή στο τρόπο εξέτασης για την απόκτηση του διπλώματος. Μειώνονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και παιδεία που πρέπει να ξεκινάει από το σχολείο και να συνεχίζεται μέχρι την απόκτηση του διπλώματος όπως επίσης και με την σωστή αστυνόμευση και τις άμεσες κι εφικτές ποινές για τους παραβάτες. Σίγουρα κάθε προσπάθεια που γίνεται για την περιφρούρηση της ασφάλειάς μας είναι θεμιτή αλλά δεν μπορεί να λειτουργήσει μεμονωμένα κι αποσπασματικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: