Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2012

Συνεργαζόμαστε

Στη Φιλαδελφεία,
συνεργαζόμαστε για τη Δημιουργία συνείδησης Προμηθευτικού - Καταναλωτικού Συνεργατισμού - μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με κοινωφελείς δραστηριότητες,
Για την γνωριμία με το θεσμό του συνεργατισμού, της αλληλεγγύης, στον τόπο μας, μέσω της αλληλοΕκπαίδευσης, διαλόγου, ενημέρωσης, και
γενικά ανάπτυξης κλίματος εμπιστοσύνης.
Μετά τη πρώτη συνάντηση με πρωτοβουλία της ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΡΟΔΟΠΗΣ (ΕΝΚΑ ΡΟΔΟΠΗΣ), στις 20-12-2011:
http://www.paratiritis-news.gr/detailed_article.php?id=149832&categoryid=2
προχωράμε στο επόμενο βήμα τη δημιουργία φόρουμ διαλόγου και αλληλοεκπαίδευσης σε θέματα Συνεργατισμού
στείλτε μου το μειλ σας να σας στείλουμε πρόσκληση,

philadelpheia@gmail.com ,
www.philadelpheia.blogspot.com
Ημερίδα της ΕΝ.ΚΑ.Ροδόπης: «Θέλω να αγοράζω πιο φτηνά»

•Όταν ο συνεργατισμός κάνει θαύματα… •Παραδείγματα προς επιτακτική μίμηση για τη στήριξη παραγωγών και καταναλωτών

Ενημερωτική εκδήλωση για τον συνεργατισμό διοργάνωσε την Τρίτη στο Στέκι της Πολιτιστικής Κίνησης η Ένωση Καταναλωτών νομού Ροδόπης. Με το σύνθημα «θέλω να αγοράζω πιο φτηνά», παρουσιάστηκαν στο κοινό μερικά από τα παραδείγματα προς μίμηση στον τομέα του συνεργατισμού, ορισμένες πρωτοβουλίες ομάδων καταναλωτών ή παραγωγών, ακόμα και φορέων, οι οποίες καταφέρνουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καιρών, «χτυπώντας» τους μεσάζοντες κατά τις συναλλαγές και προσφέροντας φτηνά ποιοτικά τοπικά προϊόντα. Οι ομιλητές, που συμμετείχαν στην εκδήλωση, κατέθεσαν τις προσωπικές τους εμπειρίες από τη συμμετοχή τους σε τέτοιες πρωτοβουλίες, ανέλυσαν τους σκοπούς και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ο συνεργατισμός να διευρυνθεί.

Μανώλης Κιουτσούκης «Άλλο οι έμποροι, άλλο οι μεσάζοντες»

Ο κ. Μανώλης Κιουτσούκης, μέλος της Ένωσης Καταναλωτών Ροδόπης, τόνισε την αναγκαιότητα τα όποια χρήματα διαθέτουν σήμερα οι καταναλωτές, αντί να εξανεμίζονται αμέσως κατά τις αγορές τους, να καλύπτουν τις ανάγκες τους και τα βασικά αγαθά, που χρειάζονται για κάθε νοικοκυριό. Ο στόχος, κατά τον ίδιο, είναι η διάθεση φθηνότερων προϊόντων, μπορεί να επιτευχθεί με την παράκαμψη των μεσαζόντων. Τους μεσάζοντες τους διαχώρισε από τους εμπόρους, λέγοντας ότι «οι έμποροι είναι επιχειρηματίες, έχουν ρίσκα, έχουν έξοδα και φορολογούνται, αλλά υπάρχουν και «αεριτζήδες», που δημιουργούν πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα, όπως και τα σούπερ μάρκετ και οι γιγαντιαίες πολυεθνικές εταιρίες». «Οι έμποροι της διπλανής πόρτας είναι φίλοι μας», κατέληξε, «και είναι και οι ίδιοι καταναλωτές των βασικών αγαθών, που θέλουμε εμείς να είναι φθηνότερα».

«Πρωτοβουλία» για τη στήριξη νέων συνεταιριστικών σχημάτων και την προώθηση των προϊόντων τους στο ράφι

Ο κ. Τάσος Καλκατζέλης εκπροσώπησε την «Πρωτοβουλία για την συνεταιριστική και αλληλέγγυα οικονομία», που δρα στο νομό Δράμας. Στόχος της Πρωτοβουλίας είναι να συνδράμει στη δημιουργία νέων συνεταιριστικών σχημάτων, συνεταιρισμών όχι μόνο αγροτικών, αλλά και καταναλωτικών και μικρότερων, όπως είναι οι γυναικείοι συνεταιρισμοί. Σε πρώτη φάση έργο των μελών της είναι να προσφέρει προβολή, ενημέρωση και μεταφορά τεχνογνωσίας σε μικρές συνεταιριστικές μονάδες, που ξεκινούν μόνες, όπως επισήμανε ο κ. Καλκατζέλης, «χωρίς τα βασικά, όπως η πρόσβαση σε χρηματοδότηση, η προβολή, ο συντονισμός μεταξύ τους». «Προσπαθούμε να τους επιτρέψουμε καταρχήν να μπουν σε συνεργατικά σούπερ μάρκετ, που εκ νέου ξαναδημιουργούνται», σημείωσε, «και μετέπειτα να βγουν στα δίκτυα του εξωτερικού». «Και στις δυο περιπτώσεις είναι οι μόνες τους δίοδοι», υποστήριξε, «γιατί από τα συμβατικά σούπερ μάρκετ είναι αποκλεισμένες αυτές οι μονάδες, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαθέσουν εύκολα την παραγωγή τους. Προσπαθούμε να τους δώσουμε πρόσβαση στο ράφι, κυρίως στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη».

«Υπάρχουν ευρωπαϊκά κονδύλια, που δυστυχώς η Ελλάδα δεν έχει εκμεταλλευτεί»

Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση αυτών των δράσεων, παραδέχτηκε μεν ότι «αυτή τη στιγμή το τραπεζικό σύστημα δε χρηματοδοτεί καν τους παραδοσιακούς του πελάτες», αλλά επισήμανε ότι «υπάρχουν ειδικά ευρωπαϊκά κονδύλια, για αυτόν το σκοπό», που όπως σημείωσε, «δυστυχώς ως Ελλάδα δεν τα έχουμε εκμεταλλευτεί καθόλου». Έφερε ως παράδειγμα την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που έχει στη διάθεση των συνεταιριστικών τραπεζών ένα ποσό γύρω στα 150.000 ευρώ. «Με αυτά τα λεφτά οι μικρές επιχειρήσεις κάνουν θαύματα», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας όμως ότι αυτά μπορούν να τα αξιοποιήσουν μόνο οι συνεταιριστικές τράπεζες και προς αυτόν το σκοπό κατευθύνονται και οι ενέργειες της Πρωτοβουλίας από τη Δράμα. Σημειωτέον ότι στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχουν 5 συνεταιριστικές τράπεζες, του Έβρου, της Ξάνθης, της Δράμας, των Σερρών και της Δυτικής Μακεδονίας. Αυτές πλέον συγχωνεύονται και γίνονται μια, η οποία θα μπορεί με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα να υλοποιεί δράσεις στη Βόρεια Ελλάδα.

Νικολέτα Φαντερσμίσεν, Τα βιολογικά προϊόντα κοντά στο καταναλωτικό κοινό, με χαμηλό κόστος και συμφέρον για τον παραγωγό


Γεωπόνος με ειδίκευση στις βιολογικές καλλιέργειες, η κ. Νικολέτα Φαντερσμίσεν, εκπροσώπησε την πρωτοβουλία βιοκαλλιεργητών και καταναλωτών από την Αλεξανδρούπολης, που ξεκινώντας δράσεις από το 1996, έχουν καταφέρει να προάγουν τις βιολογικές καλλιέργειες, να διευρύνουν την απήχηση που έχουν στο κοινό, προσφέροντας τα προϊόντα σε χαμηλές τιμές. «Ξεκινήσαμε από το 1996, κάνοντας τα πρώτα σεμινάρια για τις βιολογικές καλλιέργειες για καταναλωτές και για παραγωγούς με μικρούς κήπους», επισήμανε, «και τα σεμινάρια συνεχίστηκαν και προέκυψαν κάποιοι επαγγελματίες βιοκαλλιεργητές». «Μαζί οι βιοκαλλιέργειες και οι καταναλωτές διοργανώνουν γιορτές βιολογικών προϊόντων, ώστε να προσεγγίσουν μεγαλύτερο κοινό και να βρουν ευρύτερη βάση για την πώληση των προϊόντων τους». Η πρώτη γιορτή βιολογικών προϊόντων έγινε το 2010 , αλλά και πριν από δυο μήνες, τον Οκτώβριο του 2011 η 2η διοργάνωση. Τα σεμινάρια συνεχίζονται και από στόμα σε στόμα διευρύνεται και το κίνημα. «Προσπαθούμε να φέρουμε κοντά τον καταναλωτή με τον παραγωγό», υπογράμμισε η κ. Φαντερσμίσεν, «ώστε να μην υπάρχει μεσάζων, να μπορούν οι τιμές να είναι συμφέρουσες και για τον καταναλωτή και για τον παραγωγό και να στηρίζεται το περιβάλλον».

Νικόλαος Σμολοχτός, Κοινωνικό παντοπωλείο στην πράξη, από το Σύλλογο Πολυτέκνων Δράμας

Σαφώς αξιέπαινη είναι και η δράση του Συλλόγου Πολυτέκνων νομού Δράμας, τον οποίο εκπροσώπησε ο πρόεδρος του, κ. Νικόλαος Σμολοχτός. Ο Σύλλογος έχει δημιουργήσει ένα άτυπο κοινωνικό παντοπωλείο, που ξεκίνησε αρχικά από την πρωτοβουλία να προμηθεύεται προϊόντα από τα μέλη του και να τα διαθέτει σε τιμή κόστους. Αυτή η ιδέα, σε συνδυασμό με την ισχύ του νόμου 419/2011, που αφορά την κοινωνική αλληλεγγύη και τη συνεταιριστική επιχείρηση, προσέφερε τη δυνατότητα στο Σύλλογο Πολυτέκνων Δράμας να διευρύνει τη δράση του και να φτάσει στο σημείο να έχει διαθέσει αυτήν την περίοδο μέσα από δράσεις του σε όλο το νομό Δράμας γύρω στους 30 τόνους πατάτες, κρεμμύδια, μέλι και φασόλια. Παράλληλα, υπάρχει συνεργασία και με άλλους Συλλόγους Πολυτέκνων ανά την Ελλάδα, που αυτή τη στιγμή απορροφούν μεγάλες ποσότητες πατάτας Νευροκοπίου, η οποία έχει πέσει θύμα των διαφόρων καρτέλ, που την απομονώσαν από την αγορά. Με τη συμφωνία, που έχει καταρτίσει ο Σύλλογος με τους παραγωγικούς φορείς του νομού Δράμας, οι πατάτες Νευροκοπίου διατίθενται προς 0,08 ευρώ ανά κιλό, ήτοι προς 3 ευρώ τα 25 κιλά. Όπως τόνισε ο κ. Σμολοχτός, στις τιμές περιλαμβάνεται «μόνο το κοστολόγιο αγοράς και τα «χαμαλίκια», δηλαδή η μεταφορά και το φόρτωμα-ξεφόρτωμα. Εμείς ως φορέας δεν κερδίζουμε τίποτα». Να σημειωθεί ότι, κατά μαρτυρία του ίδιου του προέδρου του Συλλόγου Πολυτέκνων, κατά την έναρξη των δραστηριοτήτων τους τα μέλη του συλλόγου αντιμετώπισαν προβλήματα με τοπικούς εμπόρους, που χρησιμοποίησαν διατάξεις από το φορολογικό δίκαιο, για να αναστείλουν τις δράσεις τους.

--

Δεν υπάρχουν σχόλια: