Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2009

Από τι εξαρτάται η αξία μεταπώλησης ενός αυτοκινήτου

Η μείωση του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης είχε αρκετές παρενέργειες και στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, αφού οι τιμές τους ακολουθούν την ίδια -και ακόμη μεγαλύτερη- πτωτική πορεία των καινούριων. Είναι πλέον ξεκάθαρο, ότι αγοράζοντας ένα καινούριο Ι.Χ. οφείλουμε να εξετάζουμε λεπτομερώς όλες τις παραμέτρους, οι οποίες ενδέχεται να επηρεάσουν την αξία του, όταν φτάσει η στιγμή να το αποχωριστούμε και να το μεταπωλήσουμε σε κάποιον άλλον ιδιώτη ή έμπορο. Δεν αναφερόμαστε βεβαίως στα αυτονόητα, όπως στον αριθμό των διανυθέντων χιλιομέτρων και σε χτυπηματάκια ή επισκευές μετά από κάποιο σοβαρό ατύχημα. Αντίθετα επικεντρωνόμαστε στις επιλογές μας σε διάφορους άλλους τομείς, όπως του χρώματος, του κινητήρα, του τύπου αμαξώματος, του εξοπλισμού, κλπ., ενώ σημαντικό ρόλο ενδέχεται να παίξουν ακόμη και οι εγγυήσεις, το κόστος των σέρβις, κλπ. Ας δούμε αναλυτικά, πώς μπορούμε να παραγγείλουμε το καινούριο μας αυτοκίνητο, ώστε να χάσουμε όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα κατά την μεταπώλησή του.

Χρώμα

Οι Έλληνες προτιμούν τα κλασικά χρώματα και αποφεύγουν τα έντονα, σε αντίθεση τους Βορειοευρωπαίους, οι οποίοι προσπαθούν να αντισταθμίσουν με τους χτυπητούς χρωματισμούς το μουντό κλίμα τους. Στις μικρές κατηγορίες μπορούμε βεβαίως να επιλέξουμε ένα κόκκινο ή πράσινο μοντελάκι, όμως στις μεγαλομεσαίες κυριαρχούν οι πάσης φύσης αποχρώσεις του ασημί, το σκούρο μπλε, το μολυβί, κλπ. Την τελευταία διετία ανέκαμψε το λευκό χρώμα, όμως και εδώ συμφέρει μόνον στις μικρομεσαίες κατηγορίες ή σε κάποιες ειδικές εκδόσεις (π.χ. στο VW Golf GTI έχει ζήτηση), όμως μία άσπρη λιμουζίνα θα βρει δύσκολα αποδέκτη ως μεταχειρισμένη.

Ναι

* Στο ασημί σε όλους τους τόνους
* Στο μαύρο και στο σκούρο μπλε

Όχι

* Στο λαχανί και στο μπλε ελεκτρίκ
* Στο άσπρο στα μεγάλα
* Στο κίτρινο λόγω...ταξί

Αμάξωμα

Τα στέισον βάγκον και τα σεντάν έχουν χάσει το παιχνίδι από τα πολυμορφικά και τα πεντάθυρα. Εξαίρεση οι μεγάλες κατηγορίες, όπου τα τετράθυρα σεντάν εξακολουθούν και αποτελούν σταθερές αξίες. Το τρίθυρο αμάξωμα έχει πέραση στα μικρά μοντέλα και όχι τόσο πολύ στα μικρομεσαία, ενώ η αγορά ενός σπορ κουπέ ή καμπριολέ ισοδυναμεί με οδηγική απόλαυση, αλλά και σημαντική απαξίωση από τα πρώτα χρόνια ζωής του αυτοκινήτου. Καλύτερα αποτελέσματα έχουν τα κουπέ-καμπριολέ, επειδή διαθέτουν μεταλλική οροφή και υπερτερούν σε πρακτικότητα απέναντι στα καμπριολέ με υφασμάτινες κουκούλες. Μεγάλη δυναμική έχουν τα τετρακίνητα SUV, προτιμήστε όμως και εδώ μοντέλα χαμηλού κυβισμού -έως δύο λίτρα-, αφού τα μεγαλύτερα υποφέρουν από "το σύνδρομο των τεκμηρίων", που όλο ακούγεται, αν και δεν το βλέπουμε.

Ναι

* Στα πεντάθυρα
* Στα πολυχρηστικά
* Στα κόμπακτ SUV
* Στα κουπέ-καμπριολέ

Όχι

* Στα γρήγορα κουπέ
* Στα μικρομεσαία σεντάν
* Στα τρίθυρα

Κινητήρας

Στη χώρα μας υπάρχει εδώ και δεκαετίες μία στρέβλωση της αγοράς, καθώς η φορολόγηση των εισαγομένων αυτοκινήτων εξαρτάται από τη χωρητικότητα του κινητήρα τους. Όσο μεγαλύτερου κυβισμού ο κινητήρας, τόσο υψηλότερο και το ποσοστό φορολόγησης επί της εργοστασιακής τιμής του κάθε μοντέλου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διαχωρίζει ο Έλληνας τα αυτοκίνητα σε "χιλιοτετρακοσάρια", "χιλιοεξακοσάρια" ή "δίλιτρα", ανάλογα δηλαδή με τους κινητήρες τους και όχι ανάλογα με τις εξωτερικές διαστάσεις και τον σχεδιασμό των αμαξωμάτων τους, όπως ισχύει διεθνώς. Η μείωση του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης οφέλησε τα μοντέλα μεγαλύτερου κυβισμού και εφ΄ όσον διατηρηθεί και στο μέλλον, θα υπάρξει μία μεταστροφή του αγοραστικού κοινού προς αυτά. Πάντως αυτή τη στιγμή έχουν την τιμητική τους ως μεταχειρισμένα τα μοντέλα μικρού και μεσαίου κυβισμού (έως 1,6 λίτρα), με την προϋπόθεση ότι διαθέτουν υψηλή ιπποδύναμη, ένα φετίχ του Νεοέλληνα. Σε ένα μοντέλο, που διατίθεται με κινητήρες ίδιου κυβισμού, αλλά διαφορετικής απόδοσης, προτιμούμε με κλειστά μάτια το δυνατότερο μοντέλο, έστω και αν κοστολογείται ακριβότερα, επειδή θα έχει μία σαφώς καλύτερη αξία μεταπώλησης. Κοιτάμε επίσης μπροστά: η Ε.Ε. έχει ήδη νομοθετήσει υπέρ των μοντέλων με οικονομική κατανάλωση καυσίμου και χαμηλές εκπομπές ρύπων (κάτω από 130 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο), άρα αγοράζοντας ένα τέτοιο σήμερα, μπορούμε να το πουλήσουμε ευκολότερα στο μέλλον.

Ναι

* Στους μικρούς, αλλά δυνατούς κινητήρες
* Στα οικονομικά μοτέρ

Όχι

* Στους ενεργοβόρους κινητήρες
* Σε κινητήρες χαμηλής ιπποδύναμης

Εξοπλισμός

Και εδώ πρέπει να σκεφτόμαστε σε βάθος χρόνου. Για παράδειγμα από το 2011 και μετά θα εφοδιάζονται υποχρεωτικά όλα τα νέα μοντέλα στην Ε.Ε. με σύστημα ευστάθειας. Σταδιακά λοιπόν θα πέφτει γρηγορότερα η αξία των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων χωρίς το συγκεκριμένο σύστημα, κάτι που ισχύει για παράδειγμα σήμερα με τα μοντέλα χωρίς ABS ή χωρίς αερόσακους, που θεωρούνται πλέον αυτονόητα. Στην κατηγορία των αυτονόητων αξεσουάρ περιλαμβάνονται το αιρ-κοντίσιον και το ηχοσύστημα, ενώ το δερμάτινο σαλόνι δελεάζει επίσης και βοηθά στη μεταπώληση, δεν προϋποθέτει όμως υψηλότερη τιμή. Οποιαδήποτε επένδυση σε ζάντες αλουμινίου, αεροτομές και άλλα ηλεκτρονικά γκάτζετ (π.χ. σύστημα πλοήγησης) γίνεται για την προσωπική σας ευχαρίστηση και μην υπολογίζετε σε κάποια υπεραξία. Τα ίδια ισχύουν και για την τοποθέτηση προηγμένων ηχοσυστημάτων, που κοστίζουν μία περιουσία, αλλά δεν τα εκτιμά συνήθως ο υποψήφιος αγοραστής.

Ναι

* Σύστημα ευστάθειας.
* Ηχοσύστημα και αιρ-κοντίσιον

Όχι

* Ζαντολάστιχα
* Πανάκριβα ηχοσυστήματα
* Αεροτομές

Τιμή, Εγγυήσεις

Το μέσοελληνικό αυτοκίνητο κοστίζει -καινούριο- λίγο κάτω από 15.000 ευρώ, ενώ οκτώ στους δέκα αγοραστές επιλέγουν μοντέλα αξίας έως 18.500 ευρώ. Άρα, φροντίζουμε να μην ξεπερνούμε αυτά τα όρια, γιατί η αξία μεταπώλησης μειώνεται περισσότερο στα ακριβότερα μοντέλα. Προσέξτε επίσης τα μοντέλα, που πωλούνται σε μεγάλο αριθμό στις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, επειδή συμπιέζονται οι τιμές τους στην αγορά των μεταχειρισμένων. Υπάρχουν επίσης εταιρείες, που παρέχουν πολυετείς εγγυήσεις στα αυτοκίνητά τους. Πρόκειται για ένα πλεονέκτημα, καθώς ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο τετραετίας πωλείται με καλύτερες προϋποθέσεις, αν διαθέτει π.χ. δύο χρόνια ακόμη εγγύηση της αντιπροσωπείας.

Ναι

* Έως 18.500 ευρώ η τιμή του καινούριου Ι.Χ.
* Πολυετείς εγγυήσεις
* Αραιά διαστήματα σέρβις

Όχι

* Στα ακριβότερα αυτοκίνητα
* Στα μοντέλα, που προτιμούν οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων
* Στα συχνά σέρβις, έστω και για αλλαγές λαδιών (κρύβουν "εκπλήξεις")

Δεν υπάρχουν σχόλια: