Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2009

Απαντήσεις σε ερωτήματα από τους νομικούς συμβούλους της ΠΟΣΠΥΔ Τετ, 10/28/2009 - 22:43 — webmaster

Αθήνα, 28 Οκτωβρίου 2009

Προς
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΔΙΑΣΩΣΗΣ

Ως απάντηση στο από 27-10-2009 έγγραφό σας, με το οποίο μας υποβάλλατε σειρά ερωτήσεων σχετικών με την ενδεχόμενη διαδικασία μονιμοποίησής σας, σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

(1) Σχετικά με το ερώτημά σας για το αν έχει ποτέ εκδοθεί νομοθετική ρύθμιση τακτοποίησης στο Δημόσιο, η οποία να έχει απορροφήσει το σύνολο των συμβασιούχων, σας επισημαίνουμε ότι σε όλες τις ρυθμίσεις τακτοποίησης που δημοσιεύτηκαν στο παρελθόν (π.χ. άρθρο 17 Ν. 2839/2000 «Νόμος Β. Παπανδρέου», άρθρο 11 Π.Δ. 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου», άρθρο 10 Ν. 2266/1994, «Νόμος Πεπονή») πάντοτε ένας μικρότερος ή μεγαλύτερος αριθμός συμβασιούχων αποκλείστηκε κι έμεινε εκτός του πεδίου εφαρμογής τους. Ο λόγος συνίσταται στο ότι δεν πληρούσαν όλοι οι συμβασιούχοι τα κριτήρια που έθετε ο νομοθέτης.


(2) Ως προς το ερώτημα που μας θέσατε αν όσοι έχουν απολυτήριο στρατού Ι4 ή Ι5 ή δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις, δεν έχουν λευκό ποινικό μητρώο, δεν είναι απόφοιτοι Δημοτικού μπορούν να προσληφθούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 και 2 του ΠΔ 19/2006 «Κανονισμός κατάταξης στο Πυροσβεστικό Σώμα Δοκ. Πυροσβεστών και άλλες διατάξεις» για την κατάταξη στο ΠΣ απαιτείται i) η ελληνική ιθαγένεια, ii) να έχουν εκπληρώσει οι άνδρες τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ως ικανοί Κατηγορίας Ι1 ή να έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές iii) να είναι κάτοχοι τίτλου σπουδών (απολυτήριο ή πτυχίο) οποιουδήποτε τύπου Λυκείου v) να μην έχουν καταδικασθεί, για τέλεση ή απόπειρα κακουργήματος ή για μια σειρά εγκλημάτων που αναλυτικά αναφέρονται στο ανωτέρω ΠΔ.
Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι όποιος έχει απολυτήριο στρατού Ι4 ή Ι5 ή δεν έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις ή δεν έχει απολυτήριο τουλάχιστον Λυκείου δεν μπορεί να καταταγεί στο Πυροσβεστικό Σώμα.


(3) Σχετικά με το ερώτημα αν μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 υπάρχει η νομοθετική δυνατότητα άμεσης μετατροπής συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου καθώς και αν μετά την ανωτέρω συνταγματική αναθεώρηση έλαβαν χώρα ρυθμίσεις τακτοποίησης σε ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων και με ποιά προσόντα, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 103 Συντάγματος, όπως αυτό αναθεωρήθηκε το 2001, απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού ή η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Από την ως άνω διάταξη προκύπτει ότι ρητώς πλέον αποκλείεται η δυνατότητα οποιασδήποτε νομοθετικής ρύθμισης τακτοποίησης-μονιμοποίησης. Μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 δημοσιεύτηκε το 2004 το Π.Δ. 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου», του οποίου η συνταγματικότητα κρίθηκε οριακά με την πλειοψηφία ενός μόνο συμβούλου (4 προς 3) και υπό το πρίσμα ότι διατάξεις του ανωτέρω ΠΔ αποτελούν μεταβατικές διατάξεις για την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 1999/70/ΕΚ. Ενδεικτικό δε του ότι πλέον μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2001 δύσκολα μπορεί να εκδοθεί και να κριθεί ως συνταγματική νέα νομοθετική ρύθμιση μονιμοποίησης συμβασιούχων αποτελεί το γεγονός ότι το άρθρο 14 παρ. 4 του Ν. 3051/2002 « Νόμος Σκανδαλίδη», με το οποίο έγινε προσπάθεια μονιμοποίησης συμβασιούχων στο Δημόσιο κρίθηκε αντισυνταγματικό από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δεδομένης, συνεπώς, της συνταγματικής απαγόρευσης απευθείας νομοθετικής μονιμοποίησης προσωπικού στο Δημόσιο, το έτος 2007 έλαβαν χώρα δύο έμμεσες μονιμοποιήσεις συμβασιούχων μέσω προκηρύξεων, μία στα ΚΕΠ με αυξημένη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και μία στον ΟΑΕΔ, όπου τέθηκε ως πρόσθετο απαραίτητο προσόν η προηγούμενη προϋπηρεσία. Και στις δύο ανωτέρω, όμως, μονιμοποιήσεις δεν έγινε καμία απόκλιση ως προς τα ελάχιστα τυπικά προσόντα που απαιτεί ο Νόμος για την πρόσληψη στο Δημόσιο.


(4) Αναφορικά με το ερώτημα περί δικαστικής μετατροπής των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου, σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με τις τελευταίες αποφάσεις της Ολομελείας του Αρείου Πάγου (19/2007 και 20/2007) απαγορεύεται εκ του Συντάγματος η μονιμοποίηση στο Δημόσιο συμβασιούχων ακόμα και αν αυτοί καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Τον Απρίλιο του 2009 δημοσιεύτηκαν από το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων αποφάσεις, σύμφωνα με τις οποίες το Ελληνικό Σύνταγμα, όπως και οι υπόλοιποι νόμοι, θα πρέπει να ερμηνεύονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην αποκλείεται η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Σχετικώς τέτοια ερμηνευτική προσέγγιση του Συντάγματος έχει ακολουθηθεί από την υπ’ αρ. 18/2006 απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου. Επί του ζητήματος αυτού αναμένεται να συγκληθεί αρχές του 2010 για τρίτη φορά η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.


(5) Σχετικά με το ερώτημα αν μπορεί να εκδοθεί φωτογραφική προκήρυξη για το σύνολο των 5.500 συμβασιούχων πυροσβεστών και αν υπάρχει δυνατότητα προσβολής της προκήρυξης αυτής από τρίτους, σας επισημαίνουμε ότι, όπως αναλύσαμε και ανωτέρω (βλ. παρ. 3) στην περίπτωση της προκήρυξης του ΟΑΕΔ τέθηκε ως πρόσθετο απαραίτητο προσόν η προηγούμενη προϋπηρεσία, όρος ο οποίος δεν κρίθηκε ούτε αντισυνταγματικός ούτε και αντίθετος σε κάποια νομοθετική διάταξη. Ένας παρόμοιος όρος μπορεί να τεθεί και σε μια ενδεχόμενη νομοθετική ρύθμιση τακτοποίησης των συμβασιούχων πυροσβεστών (μάλιστα είχε συμφωνηθεί με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία να ενσωματωθεί στην προκήρυξη ο όρος της απαραίτητης προηγούμενης προϋπηρεσίας στα καθήκοντα πυρόσβεσης-διάσωσης). Η δυνατότητα δε προσφυγής στη δικαιοσύνη από άλλους πολίτες, πλην των συμβασιούχων πυροσβεστών, δεν μπορεί φυσικά εκ των προτέρων να αποκλεισθεί, ωστόσο στην περίπτωση του ΟΑΕΔ δεν υπάρχει σχετικό προηγούμενο.


(6) Αναφορικά με το ερώτημα αν υπάρχει η δυνατότητα νομοθετικής ρύθμισης τακτοποίησής σας στο Πυροσβεστικό Σώμα ή στο Δημόσιο (Πολιτική Προστασία, Δασαρχείο, Υπουργείο Περιβάλλοντος) σε συνάρτηση με τα όρια ηλικίας αυτοδίκαιης απόλυσης και συνταξιοδότησης, καθώς και ποια είναι η παγιωμένη πρακτική του Δημοσίου ως προς το ζήτημα της προϋπηρεσίας, σας επισημαίνουμε ότι το ενδεχόμενο μονιμοποίησης των συμβασιούχων πυροσβεστών μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο νομοθετικής ρύθμισης, όπως και στις περιπτώσεις κατηγοριών εργαζομένων του ΟΑΕΔ και του ΚΕΠ, το περιεχόμενο της οποίας θα αποτελέσει προϊόν διαπραγματεύσεων. Ως προς τα τυπικά προσόντα, αυτά ρητά καθορίζονται από συγκεκριμένες διατάξεις (βλ. παρ 2). Στις διαπραγματεύσεις που έλαβαν χώρα με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, για το περιεχόμενο των οποίων έχουμε άμεση γνώση, καθώς συμμετείχαμε σε όλη την πορεία τους, επιτεύχθηκε η καλύτερη μέχρι στιγμής απόκλιση από τα τυπικά προσόντα, που εκ του νόμου ρυθμίζονται, προς όφελος των συμβασιούχων πυροσβεστών (π.χ. απολυτήριο Δημοτικού αντί απολυτηρίου Λυκείου, ύψος). Λαμβανομένων υπόψη των ορίων ηλικίας αυτοδίκαιης απόλυσης (Πυροσβεστικό Σώμα: 55ο έτος, Δημόσιο: 65ο έτος) και της θεμελιωτικής συντάξιμης υπηρεσίας (15 έτη), το ανώτατο όριο ηλικίας πρόσληψης σε καθήκοντα καταστολής στο ΠΣ δύναται να είναι το 49ο έτος ηλικίας, στο δε Δημόσιο σε καθήκοντα πρόληψης (Πολιτική Προστασία, Δασαρχείο, Υπουργείο Περιβάλλοντος) το 54ο έτος ηλικίας. Ως προς το ζήτημα της προϋπηρεσίας, η πρακτική του Δημοσίου υιοθετεί το 24μηνο (βλ. ΠΔ 164/2004 «Π.Δ. Παυλόπουλου» και 2839/2000 «Νόμος Β. Παπανδρέου»).


(7) Το πλαίσιο συμφωνίας που είχε καταλήξει η ΠΟΣΠΥΔ με τη νομική μας αρωγή κατά τις συζητήσεις με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία πρέπει να αποτελέσει τη βάση των νέων διαπραγματεύσεων για την έκδοση μίας νομοθετικής ρύθμισης τακτοποίησης. Στόχος είναι στις επικείμενες διαπραγματεύσεις η απορρόφηση του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού των συμβασιούχων πυροσβεστών κατά τρόπο που δεν θα αποκλείει τη συνέχιση του δικαστικού αγώνα για όσους δεν υπαχθούν σε πιθανή ρύθμιση, λαμβανομένων πάντοτε υπόψη τόσο των εξαγγελιών της κυβέρνησης περί κατάργησης της μοριοδότησης των συμβασιούχων όσο και της δύσκολης οικονομικής κατάστασης της χώρας.


Με τιμή,
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ - ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΕΡΜΙΤΖΑΚΗ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΠΙΤΗΣ – ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΛΑΒΑΝΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: