Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2008

Τηλέφωνο χωρίς σύνορα και κόστος

Δυνατότητα κλήσεων χωρίς χρέωση προς σταθερά, κινητά και εξωτερικό δίνει η τηλεφωνία μέσω Ίντερνετ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κώστας Ντελέζος

Τα... δωρεάν ή με πολύ μικρό κόστος τηλεφωνήματα μέσω του Ίντερνετ ανακαλύπτουν όλο και περισσότεροι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου. Με τις γρήγορες ευρυζωνικές συνδέσεις (DSL) να πλησιάζουν το 1,5 εκατ. σε όλη την Ελλάδα και με τις τιμές στα αντίστοιχα πακέτα να μειώνονται συνεχώς, η ιντερνετική τηλεφωνία κερδίζει έδαφος και στη χώρα μας.

Περίπου 13% των τηλεφωνικών κλήσεων στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ε.Ε., γίνεται πλέον μέσω Διαδικτύου! Το αποτέλεσμα του συνδυασμού τηλεφωνίας και Ίντερνετ είναι οι εξαιρετικά χαμηλές χρεώσεις για κλήσεις προς όλο τον κόσμο.

Η τηλεφωνία είναι η τελευταία «υπηρεσία» που έχει αρχίσει να εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες του Ίντερνετ. Μάλιστα, αν αυτός που καλεί και ο καλούμενος χρησιμοποιούν την ίδια εφαρμογή, τότε το κόστος της συνομιλίας τους μπορεί να είναι ακόμη και μηδενικό, έστω και αν βρίσκονται σε διαφορετική ήπειρο.

Η διείσδυση της τηλεφωνίας μέσω Διαδικτύου αυξάνεται παντού με ταχύτατους ρυθμούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, 22% των νοικοκυριών στα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε. έχει χρησιμοποιήσει κάποια σχετική εφαρμογή για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων μέσω Διαδικτύου.

Μόνο με μια σύνδεση
Για να κάνει κάποιος μια τηλεφωνική κλήση μέσω Ίντερνετ, το μόνο που χρειάζεται να διαθέτει είναι μια γρήγορη σύνδεση DSL. Φυσικά το σημαντικότερο για τον χρήστη είναι το κόστος της κλήσης, το οποίο είναι σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

Όσο καλύτερη είναι η σύνδεση DSL τόσο καλύτερη και η ποιότητα του ήχου, παρ΄ ότι ακόμα δεν φθάνει εκείνη που προσφέρει μια συμβατική γραμμή σταθερής τηλεφωνίας. Πάντως, με τις ευρυζωνικές συνδέσεις βελτιώνεται σημαντικά η ποιότητα του και φθάνει στα επίπεδα της σταθερής ή κινητής τηλεφωνίας, ιδίως αν ο χρήστης

13%

ΤΩΝ ΚΛΗΣΕΩΝ στην Ελλάδα γίνεται πλέον μέσω Διαδικτύου

δεν χρησιμοποιεί πολλές λειτουργίες ταυτόχρονα στον υπολογιστή του, π.χ. να κατεβάζει προγράμματα ή να εκτελεί άλλες εφαρμογές. Επιπλέον, απαραίτητη είναι και κάποια σχετική εφαρμογή ή υπηρεσία. Η πιο γνωστή είναι το Skype, αν και ανάλογες δυνατότητες έχουν και όλα τα δημοφιλή προγράμματα instant messaging, όπως είναι το Windows Μessenger, το Υahoo! Μessenger ή το Google Τalk. Τέτοιου είδους υπηρεσίες προσφέρουν και αρκετοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, ακόμη και στην Ελλάδα.

Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται η εγκατάσταση μιας εφαρμογής «εικονικού τηλεφώνου» (softphone) στον υπολογιστή του χρήστη, μέσω της οποίας πραγματοποιούνται οι κλήσεις. Ακόμα, απαιτείται η χρήση μικροφώνου και ζεύγους ακουστικών, που πωλούνται σε σετ έναντι 30-50 ευρώ ή ειδικές συσκευές που μοιάζουν με κλασική τηλεφωνική συσκευή, συνδέονται στη USΒ θύρα του υπολογιστή και κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά. Απλώς, η τηλεφωνική γραμμή αντικαθίσταται από τη σύνδεση στο Διαδίκτυο. Σημειώνεται πάντως πως στην αγορά υπάρχουν διαθέσιμες πολλές τηλεφωνικές συσκευές που συνδέονται απευθείας στο ΑDSL modem/router του χρήστη και μέσω αυτών μπορεί κάποιος να πραγματοποιεί ή να δέχεται κλήσεις μέσω Ίντερνετ, χωρίς καν να ανοίγει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή του! Το πλέον «σημαντικό» για τον χρήστη αφορά το κόστος της κλήσης, που είναι σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Μάλιστα, αν και οι δύο συνομιλητές χρησιμοποιούν την ίδια εφαρμογή (π.χ. το Skype) και είναι συνδεδεμένοι ταυτόχρονα στο Διαδίκτυο, η επικοινωνία μεταξύ τους είναι δωρεάν! Ακόμη και αν ο ένας βρίσκεται στις ΗΠΑ και ο άλλος στην Ελλάδα. Σε περίπτωση που κάποιος θέλει να καλέσει κάποιον συμβατικό αριθμό τηλεφώνου (σταθερό ή κινητό), και αυτό είναι εφικτό. Ωστόσο, εδώ υπάρχει χρέωση, η οποία πάντως είναι εξαιρετικά χαμηλή. Για παράδειγμα, στους τιμοκαταλόγους των σχετικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, το κόστος για διεθνείς κλήσεις είναι μικρότερο από εκείνο για τις αστικές μέσω «συμβατικής» σταθερής τηλεφωνικής γραμμής. Απλώς, ο χρήστης πρέπει να έχει προαγοράσει μονάδες, «φορτώνοντας» ένα ηλεκτρονικό πορτοφόλι, χρησιμοποιώντας- στις περισσότερες περιπτώσεις- την πιστωτική κάρτα του.

Επικοινωνία και με εικόνα
Επιπλέον, με την απλή προσθήκη μιας web κάμερας στον υπολογιστή, η κλήση μπορεί να έχει και εικόνα. Η ποιότητα μπορεί να μην είναι η καλύτερη και σε μέγεθος να είναι μικρή, αλλά το μηδενικό κόστος μιας τέτοιας βιντεοκλήσης δεν αφήνει αδιάφορους πολλούς χρήστες και πολλές φορές αποτελεί ακόμη και το κίνητρο για να αποκτήσει κάποιος μια σύνδεση ΑDSL. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι ορισμένες από τις προαναφερθείσες εφαρμογές μπορεί να εγκατασταθούν και σε κινητά τηλέφωνα, κυρίως αυτά που έχουν κάποιο λειτουργικό σύστημα όπως είναι π.χ. τα Windows Μobile. Αν η συσκευή παρέχει δυνατότητα για σύνδεση σε WiFi, τότε είναι προφανές ότι μπορεί να πραγματοποιεί κλήσεις δωρεάν όταν βρίσκεται σε κάποιο hotspot.


Τα «παράσιτα» στη διαδικτυακή τηλεφωνία

ΜΙΑ ΝΕΑ ηλεκτρονική ενόχληση, το επονομαζόμενο διεθνώς SΡΙΤ (Spam over Ιnternet Τelephony), που είναι το «φωνητικό αδελφάκι» των ηλεκτρονικών μηνυμάτων SΡΑΜ, απειλεί το τελευταίο διάστημα την ιντερνετική τηλεφωνία (VoΙΡ), προκαλώντας μάλιστα μεγαλύτερη ενόχληση στον χρήστη αφού χρησιμοποιεί ήχο αντί για κείμενο. Πρόκειται ουσιαστικά για «βομβαρδισμό» του χρήστη της VoΙΡ με δεκάδες τηλεφωνήματα, που στόχο έχουν το οικονομικό κέρδος ή την άσκηση επιρροής από τον αποστολέα.

Όπως εξηγεί ο καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Δημήτρης Γκρίτζαλης, ουσιαστικά το SΡΙΤ χρησιμοποιεί τις ίδιες τεχνικές με το e-mail spam: κλήσεις χαμηλού κόστους και χρήση των πραγματικών διευθύνσεων του τελικού χρήστη. Μόνο που αντί για κείμενο και εικόνα- που χρησιμοποιεί το SΡΑΜ- αυτό αποτελείται κυρίως από ήχο και εικόνα.

Μέχρι σήμερα, η αντιμετώπιση των SΡΙΤ είναι ανεπαρκής και αυτό γιατί, μεταξύ των άλλων, οι υπάρχοντες μηχανισμοί αποπειρώνται να υιοθετήσουν αντίστοιχες μεθόδους με τις anti-spam, ενώ δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν καινούργια σενάρια SΡΙΤ επιθέσεων, αλλά ούτε να προσφέρουν δυνατότητες πρόληψης- ανίχνευσης και αντιμετώπισής τους. Πάντως, το σύστημα CΑΡΗΤCΑ, που ξεχωρίζει την ανθρώπινη φωνή από αυτή ενός υπολογιστή, αξιοποιώντας χροιά εκφώνησης, τυχαίους ενδιάμεσους ήχους και διασπορά τους στο μήνυμα, παρέχει σημαντική αντίσταση.


«Εύκολη και δωρεάν επικοινωνία»

Ο ΣΙΜΟΣ Μπερτίου είναι multimedia designer και χρησιμοποιεί τον υπολογιστή αρκετές ώρες κάθε μέρα, για δουλειά αλλά και για διασκέδαση. Έτσι, οι τηλεφωνικές κλήσεις μέσω Ιnternet είναι πλέον ένα κομμάτι της καθημερινότητάς του. «Έχω μιλήσει ηλεκτρονικά με το αφεντικό μου, προκειμένου να κλείσω μια σημαντική δουλειά, αλλά και με φίλους εντός και εκτός Ελλάδος», εξηγεί. Οι λόγοι για τους οποίους προτιμά τις ηλεκτρονικές συνομιλίες είναι το χαμηλότερο κόστος, αλλά και η ευκολία. «Οι περισσότεροι φίλοι και συνεργάτες μου είναι σχεδόν μόνιμα μπροστά στον υπολογιστή.

Έτσι, αφενός μιλάμε δωρεάν και αφετέρου μπορούμε να επικοινωνήσουμε μόνο με το πάτημα ενός κουμπιού, χωρίς καν να μετακινηθούμε από τη θέση μας».


«Μιλάω με Ανταρκτική χωρίς να πληρώνω»

Η ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ επικοινωνία μέσω Ίντερνετ (Skype) είναι η πιο φθηνή λύση για τον 43χρoνο εκπαιδευτικό απο την Πάργα κ. Τάσο Παπανικολάου. «Από το φθινόπωρο μέχρι και την άνοιξη, που η πόλη αδειάζει από κόσμο και από τουρίστες, έχεις ανάγκη να επικοινωνήσεις με τους φίλους σου που γνωρίζεις το καλοκαίρι και είναι σε όλο τον κόσμο. Αν περιοριστείς στα συμβατικά τηλεφωνήματα πρέπει να διαθέσεις μια περιουσία», λέει. Με το Skype τα πράγματα γίνονται πιο εύκολα και κυρίως πιο οικονομικά. «Έχω έναν φίλο που αυτήν την περίοδο ειναι σε επιστημονική αποστολή στην Ανταρτική. Κάθε βράδυ επικοινωνούμε και λέμε τα νέα της ημέρας. Είμαι στο Ίντερνετ και ταυτόχρονα μιλάω χωρίς να πληρώνω πολλά».

Όπως εξηγεί, «επικοινωνώ ακόμη και με σταθερά αλλά και κινητά τηλέφωνα και πάλι χωρίς να χρεώνομαι μεγάλα ποσά. Η φίλη του τον χειμώνα εργάζεται στη Γερμανία, αλλά και οι δύο έχουμε φίλους στη Βενεζουέλα. Έτσι, κάνουμε συνδιάσκεψη Βενεζουέλα- Γερμανία - Πάργα. Δεν θα μπορούσα να το κάνω διαφορετικά».

Δεν υπάρχουν σχόλια: