![]() | ![]() | ![]() |
15.08.08 | |
Η περίπτωση θανάτου ενός από τους γονείς είναι οπωσδήποτε μία τραυματική εμπειρία στη ζωή ενός παιδιού. Το παιδί θα νοιώσει ερημιά, φόβο, απελπισία και εγκατάλειψη γιατί ξαφνικά έχασε ένα από τα δύο εκείνα πρόσωπα της μεγαλύτερης εμπιστοσύνης. Δυστυχώς κανείς δεν μπορεί να αποτρέψει τη δυσκολία, τη δοκιμασία που ενέχει αυτή η πραγματικότητα για το παιδί. Εκείνο όμως που μπορεί να αποφύγει είναι να προστεθούν επί πλέον δυσκολίες, ψυχολογικής φύσεως. Παραδόξως, το να θέλουμε να αποφύγουμε το βίωμα του πόνου του για το γονέα που έχασε μη μιλώντας καθόλου σχετικά, ισοδυναμεί με απαγόρευση του πένθους. Γι’ αυτό και η προσπάθεια απόκρυψης της αλήθειας δυσχεραίνει τα πράγματα από ψυχολογικής απόψεως για το παιδί. Γι’ αυτό είναι πολύ σπουδαίο να αναγνωρίζουμε και να σεβόμαστε το βίωμα αυτό του πόνου. Και να βοηθάμε το παιδί να τον γιατρέψει μέρα με τη μέρα αυτόν τον πόνο, δείχνοντάς του να φροντίζει κάτι που αγαπά (φυτεύοντας ένα δέντρο και ποτίζοντάς το, βλέποντάς το να μεγαλώνει) δωρίζοντάς του ένα σκύλο που θα του κρατά συντροφιά και δεν θάναι μόνο, πηγαίνοντας λουλούδια στο τάφο του πατέρα ή της μητέρας - φυσικά, εάν αυτό δεν το ενοχλεί - κ.ο.κ. Ακόμη, έχει πολύ μεγάλη σημασία να βοηθήσουμε το παιδί να εκφράζει τις συγκινήσεις και τα συναισθήματά του. Κι όταν μιλά, να το ακούμε. Το να ακούμε πραγματικά ένα παιδί είναι κάτι δύσκολο, που δεν τόχουμε συνηθίσει. Θα πρέπει να το ακούμε πάντα, σαν νάναι η πρώτη φορά που το βλέπουμε. Νάχουμε την περιέργεια να μάθουμε ποιος είναι αυτό το παιδί, τι σκέπτεται τι νοιώθει χωρίς να μπαίνουμε στο γνωστό μας παιχνίδι των στημένων διαλόγων. Κι’ αυτό θα μας ανταμείψει δείχνοντάς μας καινούριους δρόμους και νέες λύσεις, θα μας βοηθήσει να δούμε τα πράγματα από άλλη σκοπιά. Όμως, ψυχολογικό χαρακτηριστικό της παιδικής ηλικίας είναι όπως ξέρουμε η μαγική παντοδυναμία, δηλαδή κάθε παιδί πιστεύει ότι οι σκέψεις του και οι ευχές του έχουν μαγικές ιδιότητες, όπως και η έχθρα που μπορεί να νοιώσει ή οι σκέψεις που μπορεί να κάνει εναντίον του πατέρα ή της μητέρας, ότι δηλαδή ισοδυναμούν με αληθινά χτυπήματα, και άρα νοιώθει δυσβάσταχτη ενοχή αν συμπέσει ν’ αρρωστήσει και να πεθάνει ο γονιός. Τότε ενδόμυχα πιστεύει ότι τα βάσανα που προκάλεσε στο γονιό είναι αυτά που προκάλεσαν το θάνατό του. Αυτός είναι ένας επιπρόσθετος λόγος που πρέπει να μιλάμε με το παιδί για το γονιό που έχασε και να του επιτρέπουμε να πενθήσει γιατί μόνο ο πόνος το πείθει για το πόσο αγαπούσε το γονιό αυτό και το απαλλάσσει από κάθε μορφής επιθετικότητα ή ενοχή. Αλλιώς, αν δεν το αφήσουμε να συμμετέχει στο πένθος όλης της οικογένειας με τον τρόπο του, είναι απολύτως βέβαιον ότι προσθέτουμε πληγή στη πληγή. Τέλος, είναι πολύ σημαντικό για το παιδί που έχασε ένα γονέα να βρεθούν πρόσωπα που θα υποκαταστήσουν τη φροντίδα του. Διαφορετικά θα νοιώσει εντελώς εγκαταλειμμένο και η αντίδρασή του θα είναι ιδιαίτερα σε ηλικίες κάτω των 2 χρόνων, αυτοκαταστροφική (Γενικά, όσο πιο μικρό είναι ένα παιδί τόσο περισσότερο υποφέρει από την απώλεια του γονέα). |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου